STATUT GIMNAZJUM im. FELIKSA KIKULSKIEGO w MICHALU
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
ROZDZIAŁ II .
INNE INFORMACJE O GIMNAZJUM
§ 1
ROZDZIAŁ III
CELE I ZADANIA GIMNAZJUM
§ 1
a) planowania , organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią
b) coraz większej odpowiedzialności
c) odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków
d) rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań
e) efektywnego współdziałania w zespole, budowania więzi międzyludzkich w grupie rówieśniczej
f) wprowadzaniu uczniów w świat kultury i nauki
g) naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem
a) znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego
b) rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy i piękna w świecie.
c) mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych jak i całej edukacji.
§ 2
a) ścisłą współpracę z rodzicami
b) realizację celów wychowawczych i dydaktycznych w procesach lekcyjnych i pozalekcyjnych
c) kształtowanie postaw społecznie oczekiwanych
d) przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie
e) ścisły kontakt z placówkami kultury (kino, teatr, muzea, filharmonia itp)
f) obchody świąt i rocznic
g) współpracę z instytucjami wspomagającymi rozwój i wychowanie dziecka
§ 3
a) z chwilą wejścia na teren gimnazjum oraz na zajęcia organizowane przez gimnazjum, uczniowie znajdują się pod opieką pracowników pedagogicznych, a w szczególności nauczyciela prowadzącego zajęcia.
b) uczniom nie wolno opuszczać bez zezwolenia terenu szkoły ani zajęć organizowanych poza terenem szkoły
c) uczeń ma prawo do opieki nauczyciela podczas przerw między zajęciami szkolnymi, realizowanej w formie dyżurów nauczycielskich . Organizację i przebieg dyżurów nauczycielskich określa dyrektor szkoły.
d) w pracowni o zwiększonym ryzyku wypadku ( fizyka, chemia, technika, informatyka, wychowanie fizyczne) nauczyciel opracowuje regulamin pracowni i na początku roku szkolnego zapoznaje z nim uczniów i zobowiązuje do jego przestrzegania .
e) w sali gimnastycznej i na boisku nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów, asekuruje ich podczas ćwiczeń na przyrządzie .
a) każdy nauczyciel organizujący lekcję w terenie zgłasza dyrektorowi wyjście i wpisuje je do dziennika
b) przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły, liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki nauczyciel ustala z dyrektorem, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły, jeśli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej .
c) jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 10 uczniami, jeśli jest to impreza turystyki kwalifikowanej, lub jeśli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej
d) wszystkie wycieczki i imprezy organizowane przez szkołę wymagają wypełnienia karty wycieczki .
e) opiekunem wycieczki może być poza nauczycielem każda osoba pełnoletnia, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły.
a) nauczyciele pełnią dyżury według opracowanego przez dyrektora grafiku
b) dyżury pełnione są 15 minut przed rozpoczęciem zajęć, podczas przerw i 5 minut po ich zakończeniu, jeśli wszyscy uczniowie opuszczą teren szkoły
c) dyżur musi być pełniony czynnie, nauczyciele mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom uczniów
d) w razie nieobecności nauczyciela dyżurnego, dyrektor wyznacza w zastępstwie innego nauczyciela do pełnienia dyżuru
e) w razie wypadku ucznia nauczyciel będący świadkiem, zawiadamia dyrektora gimnazjum
f) dyrektor gimnazjum o zaistniałym wypadku powiadamia rodziców
a) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych
b) szkolenie pracowników w zakresie bhp i higieny pracy
c) przeprowadzanie wszystkich przewidzianych przepisami przeglądów i pomiarów
d) kształcenie komunikacyjne
e) umożliwienie uczniom spożywania ciepłego posiłku w stołówce szkolnej
f) utrzymywanie kuchni, urządzeń sanitarnych w stanie sprawności i czystości
g) uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu
h) systematyczna współpracę z rodzicami, Policją, Sądem Rodzinnym, GOPS-em
i) realizację programów profilaktycznych
a) posiłki wydawane są w czasie dwóch przerw w sali nr 2 .
b) nadzór nad młodzieżą spożywającą obiad, sprawuje nauczyciel świetlicy
§ 4
a) pedagoga szkolnego, wychowawców klas, wychowawców świetlicy poprzez rozmowy indywidualne z uczniami, jego rodzicami, kolegami z klasy czy grupy rówieśniczej
b) w rozwiązywaniu trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych, poprzez kontakt wychowawcy klasowego z domem rodzinnym ucznia, w szczególnych przypadkach kontakt z poradnią rodzinną lub innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły. Wychowawcę w jego działaniu wspiera pedagog szkolny.
c) w przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania młodzieży , zakłada się stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych, współpracę z policją, Poradnią PP, Sądem Rodzinnym.
d) organizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych
e) w ramach zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
§ 5
1. Działalność gimnazjum w zakresie orientacji zawodowej:
a) pedagog szkolny, wychowawcy klasowi realizują zadania związane z poradnictwem zawodowym i wyborem kierunku dalszego kształcenia.
b) w szkole organizowane są wyjazdy na „Drzwi otwarte” do szkół ponadgimnazjalnych.
c) w szkole organizowane są spotkania z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych.
§ 6
a) szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymenty pedagogiczne
b) innowacje i eksperyment może obejmować nauczanie jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów
c) uchwały w sprawie podjęcia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna
d) innowacja pedagogiczna nie może naruszać:
- podstawy programowej kształcenia ogólnego
- ramowych planów nauczania w zakresie określonego przez te plany minimalnego wymiaru godzin poszczególnych przedmiotów i zajęć obowiązkowych w cyklu kształcenia
e) udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny
f) uchwałę rady pedagogicznej o podjęciu innowacji wraz z opisem jej zasad wymaganymi przepisami prawa, opiniami oraz pisemną zgodą autora innowacji dyrektor przekazuje kuratorowi oświaty do dnia 31 marca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny wprowadzenia innowacji.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY SZKOŁY
§ 1
- Dyrektor gimnazjum
- Rada Pedagogiczna
- Samorząd Uczniowski
- Rada Rodziców
§ 2
a) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą gimnazjum
b) sprawuje nadzór pedagogiczny nad zatrudnionymi w gimnazjum nauczycielami i wychowawcami
c) przewodniczy Radzie Pedagogicznej, realizuje uchwały rady, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym, niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący
d) powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej
e) zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami
f) przyznaje nagrody i kary pracownikom gimnazjum
g) dysponuje środkami finansowymi
h) opracowuje arkusz organizacyjny
i) dba o powierzone mienie
j) dokonuje oceny pracy i dorobku zawodowego nauczycieli
k) realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy Karta Nauczyciela
l) kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzania egzaminy klasyfikacyjnego
m) reprezentuje gimnazjum na zewnątrz
a) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły
b) decydowania o wewnętrznej organizacji pracy gimnazjum i jego bieżącym funkcjonowaniu
c) wypożyczania sprzętu i wyposażenia szkoły ( po uzyskaniu zgody organu prowadzącego) za odpłatnością , po podpisaniu umowy między zainteresowanymi stronami, w celu przeznaczenia tych środków na rozwój gimnazjum i poprawę jego bazy
§ 3
a) w gimnazjum działa rada pedagogiczna , która jest kolegialnym organem gimnazjum w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki
b) radę pedagogiczną tworzą i biorą w niej udział wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły bez względu na wymiar czasu pracy
c) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły
d) zebrania rady pedagogicznej są protokołowane
e) uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ członków rady
f) członkowie rady są zobowiązani nie ujawniać spraw, będących przedmiotem posiedzeń rady
g) uchwały rady pedagogicznej maja charakter aktu prawnego
a) zatwierdzanie planów pracy szkoły
b) podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promowania uczniów
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
d) podejmuje uchwały w sprawie kierowania uczniów do klas przysposabiających do pracy
e) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły
a) organizację pracy szkoły, w tym w szczególności tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
b) projekt planu finansowego szkoły
c) wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom nagród , odznaczeń i innych wyróżnień.
d) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych.
§ 4
W Gimnazjum im. Feliksa Kikulskiego w Michalu działa Rada Rodziców , stanowiąca reprezentację rodziców.
a) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który określa zasady tworzenia tego organu
b) Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej lub Dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach gimnazjum
c) Rada Rodziców może gromadzić środki finansowe z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł
d) Rodzice mają prawo:
- uzyskania od Dyrektora szkoły i wychowawców klas informacji o zadaniach gimnazjum oraz zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w gimnazjum podczas zebrań ogólnych i klasowych
- zapoznania się z przepisami dotyczącymi zasad przeprowadzenia egzaminów poprawkowych i gimnazjalnych
- uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka , jego zachowania , postępów i przyczyn trudności w nauce
- przekazywania organowi sprawującemu nadzór opinii na temat pracy gimnazjum
e) szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin
f) regulamin opracowuje Rada Rodziców , który jest zatwierdzany przez zebranie ogólne
g) regulamin ustala miedzy innymi:
- kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców
- organa RR , sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji
- tryb podejmowania uchwał, zasady wydatkowania funduszy
§ 5
W Gimnazjum im. Feliksa Kikulskiego w Michalu działa Samorząd Uczniowski zwany dalej „samorządem”. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum, a wybrani przedstawiciele klas – Radę Samorządu Uczniowskiego.
a) rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli , wzajemnego wspierania się, przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę
b) kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stworzenie warunków aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny
c) organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych
d) przedstawianie władzom gimnazjum potrzeb i opinii uczniów, spełnianie wobec tych rzecznictwa interesów ogółu społeczności uczniowskiej
e) współdziałanie z władzami gimnazjum w celu zapewnienia uczniom należytych warunków do nauki i rozwijania zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych w miarę możliwości organizacyjnych szkoły
f) rozstrzygania sporów między uczniami, zapobiegania konfliktom miedzy uczniami a nauczycielami, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu zgłaszanie go przez opiekuna samorządu dyrektorowi gimnazjum lub radzie pedagogicznej
g) dbanie o dobre imię i honor szkoły
a) przedstawiania Radzie Pedagogicznej lub Radzie Rodziców wniosków i opinii we wszystkich sprawach gimnazjum, w szczególności dotyczących praw uczniów
b) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami .
c) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce.
d) Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji pomiędzy wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań
e) wydawania gazetek, prowadzenia kroniki, radiowęzła szkolnego
f) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi , w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
g) Prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu
a) reprezentuje interesy uczniów w zakresie : oceniania , klasyfikowania i promowania oraz przestrzegania SSO , form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności
b) opracowuje plan pracy swojej działalności i przedstawia go do zaopiniowania społeczności szkolnej
§ 6
§ 7
a) rodzice są informowani przez wychowawców i nauczycieli o zamierzeniach dydaktyczno- wychowawczych w klasie i w szkole
b) nauczyciele wychowawcy zapoznają rodziców z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów, przeprowadzania egzaminów zewnętrznych
c) rodzice mają prawo do uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów, przyczyn trudności a także porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia
a) zebrania ogólne połączone będą z pedagogizacją
b) rodzice mogą korzystać z konsultacji z nauczycielami na terenie szkoły wg określonego harmonogramu
c) uczniowie gimnazjum posiadają zeszyty do korespondencji z rodzicami
ROZDZAŁ V
ORGANIZACJA GIMNAZJUM
§ 1
a) zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji
b) umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz gimnazjum
c) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami gimnazjum o planowanych działaniach i decyzjach
d) organizuje spotkania przedstawicieli organów gimnazjum
§ 2
§ 3
Zasady tworzenia i organizacji oddziału określają odrębne przepisy.
§ 4
a) przydziału uczniów do poszczególnych klas pierwszych dokonuje dyrektor szkoły w terminie do końca roku szkolnego
b) dokonując przydziału uczniów do poszczególnych klas pierwszych, dyrektor szkoły uwzględnia adres zamieszkania ucznia oraz liczbę dziewcząt i chłopców w oddziale
c) z ważnych, uzasadnionych przyczyn, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), także samego ucznia, dyrektor szkoły może przenieść dziecko do innego oddziału.
§ 5
a) organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków pracy własnej
b) organizowanie gier i zabaw sportowych i rekreacyjnych
c) upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej
a) roczny plan pracy
b) dziennik zajęć
§ 6
a) gromadzenie zbiorów : księgozbioru podręcznego, lektur, literatury dla młodzieży, czasopism przedmiotowo-metodycznych, literatury z zakresu pedagogiki i psychologii dla nauczycieli, pomocy audiowizualnych.
b) opracowywanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami
c) udostępnianie zbiorów czytelnikom
d) organizację warsztatu czytelniczego
e) prace metodyczne przy stosowaniu różnych metod, form i środków propagowania czytelnictwa oraz realizację programu „przysposobienie czytelnicze i informacyjne”
f) współpracę z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną samorządem uczniowskim oraz innymi instytucjami
a) biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych, zgodnie z organizacją roku szkolnego
b) czas pracy bibliotekarz określają odrębne przepisy
c) nauczyciel bibliotekarz systematycznie dokonuje selekcji księgozbioru, wycofując egzemplarze nieaktualne i nieprzydatne w pracy gimnazjum oraz zaczytane
d) dyrektor gimnazjum sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą nauczyciela bibliotekarza, zapewnia(w miarę posiadanych środków) odpowiednie wyposażenie pomieszczenia warunkujące pracę biblioteki, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia
e) wydatki biblioteczne obejmują zakupy nowych pozycji, och konserwację, zakup mebli, druków bibliotecznych, materiałów piśmiennych oraz pomocy dydaktycznych
f) roczny plan wydatków proponuje nauczyciel bibliotekarz i przedkłada dyrektorowi szkoły po uprzedniej konsultacji z nauczycielami
g) wydatki na potrzeby pracy biblioteki zapewnia dyrektor gimnazjum z budżetu szkoły
h) w bibliotece działa aktyw biblioteczny
§ 7
a) w zakresie pracy pedagogicznej :
udostępnianie zbiorów, udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, informowanie czytelników o nowych nabytkach, inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego i jego szkolenie, prowadzenie różnorodnych form informacji o książkach, przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników biblioteki, organizowanie wycieczek do bibliotek pozaszkolnych, udzielanie pomocy nauczycielom, opiekunom kół zainteresowań w przeprowadzaniu różnych form zajęć dydaktyczno-wychowawczych w bibliotece, przygotowania imprez, konkursów o tematyce czytelniczej
b) w zakresie pracy organizacyjnej:
gromadzenie i ewidencję zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami, konserwację i selekcję zbiorów, organizację warsztatu informacyjnego
c) w zakresie współpracy z rodzicami i instytucjami wychowania równoległego:
poradnictwo na temat wychowania czytelniczego w rodzinie, informowanie rodziców o czytelnictwie uczniów, organizowanie w miarę potrzeb i możliwości wycieczek do różnych bibliotek
§ 8
ROZDZIAŁ VII
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 1
§ 2
a) kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy
b) uczestniczenie w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy
c) przestrzeganie zapisów statutowych
d) zapoznanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie
e) usuwanie drobnych usterek, względnie zgłaszanie dyrektorowi ich występowanie
f) w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwowanie przestrzegania regulaminów BHP
g) w sali gimnastycznej i na boisku sprawdzania przed zajęciami stanu sprawności sprzętu sportowego
h) na każdej lekcji kontrolowanie obecności uczniów
i) pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem
j) przygotowywanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych
k) dbanie o poprawność językową uczniów
l) stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami
m) podnoszenie i aktualizowanie umiejętności i wiedzy pedagogicznej
n) służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną
p) aktywne uczestniczenie w szkoleniowych radach pedagogicznych
q) wspomaganie rozwoju psychofizycznego uczniów poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych
a) nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe.
b) Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora lider zespołu
c) Do zadań zespołu należy:
- wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji
- opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów
- opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania
- organizowanie WDN nauczycieli
- wnioskowanie w sprawie nagród, wyróżnień i kar regulaminowych dla swoich uczniów
- decydowanie o wyborze metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych swego przedmiotu
d) w szkole działają następujące zespoły zadaniowe :
- przedmiotowe
- ds. SSO
- ds. wychowania, opieki i profilaktyki
- ds. promocji szkoły
- ds. egzaminów zewnętrznych
- problemowo-zadaniowe , powoływane doraźnie
e) Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego przez MEN
- wychowawcą klasowym może zostać każdy nauczyciel zatrudniony w szkole w pełnym wymiarze godzin
- dyrektor powierza funkcję wychowawcy klasowego w sierpniu na radzie pedagogicznej, organizacyjnej w danym roku szkolnym
- wychowawcą danego zespołu klasowego może zostać tylko ten nauczyciel, który realizuje zajęcia dydaktyczne w danym oddziale
- w miarę możliwości wychowawstwo powierza się nauczycielom mającym doświadczenie pedagogiczne
- jeżeli wychowawcą klasowym zostaje nauczyciel bez doświadczenia pedagogicznego, dyrektor na jego prośbę, przydziela mu opiekuna do spraw wychowawczych
a) Sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami gimnazjum a w szczególności :
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia
- przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka
b) Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1 winien:
- zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków
- opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający wychowanie pro rodzinne
- utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych
- współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych
- współpracować z pedagogiem szkolnym i poradnią PPP
- śledzić postępy w nauce swoich wychowanków
- udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itp.
- kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji poszanowaniu godności, utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępów w nauce i zachowaniu się ucznia
- powiadamiać o przewidywanych dla ucznia okresowych lub rocznych stopniach zgodnie z zapisami w SSO
c) Wychowawca prowadzi dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej zwaną teczką wychowawczą .
a) współdecyduje z samorządem klasy, rodzicami (opiekunami) uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy
b) uzyskuje pomoc merytoryczną i psychologiczno-pedagogiczną w swej pracy wychowawczej od dyrektora gimnazjum i instytucji wspomagających pracę szkoły
c) ustanawia przy współpracy z klasową i szkolną radą rodziców własne formy nagradzania i motywowania wychowanków
a) osiąganie celów wychowania w swojej klasie
b) integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców (opiekunów) wokół programu wychowawczego klasy i szkoły
c) organizację opieki i pomocy indywidualnej swoim wychowankom będącym w trudnej sytuacji szkolnej
d) prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy
a)Zadania pedagoga szkolnego są określone przez Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży i w tym celu podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, zaradczych.
b) Pedagog szkolny realizuje zadania w zakresie:
- |
zadań ogólnowychowawczych: |
- |
profilaktyki wychowawczej: |
- |
indywidualnej opieki pedagogicznej. |
- |
pomocy materialnej. |
- |
współpracy ze szkolnym doradcą zawodowym |
10. Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga:
- gdy nie radzą sobie z programem nauczania, chcą pomocy i rady z tym związanej,
- gdy ktoś naruszy ich prawa;
- gdy ktoś stosuje wobec nich przemoc;
- gdy potrzebują pomocy i rady;
-gdy chcą porozmawiać z kimś życzliwym;
11.Rodzice uczniów mogą oczekiwać:
- pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka:
- trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka - możliwość rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, diagnozującą przyczyny niepowodzeń szkolnych, deficyty rozwojowe dzieci;
- problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami);
- uzyskania informacji o dalszej ścieżce edukacyjno - zawodowej dla swojego dziecka.
12.Nauczyciele mogą oczekiwać:
- pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
- analizy opinii o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- współpracy w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia, rozpoznawania potencjalnych możliwości, bądź ograniczeń dziecka;
- wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego (m.in. organizowanie imprez profilaktycznych, zajęcia wychowawcze z młodzieżą, realizowanie wybranych programów profilaktycznych, zajęcia dotyczące wyboru przyszłej szkoły i zawodu);
- wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów (np. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami uczniów sprawiającymi różnego rodzaju problemy wychowawcze, rozmów z agresorami, ofiarami przemocy, uczniami wagarującymi, nieprzystosowaniem społecznym);
- wsparcia w podejmowaniu działań mediacyjnych i kryzysowych w szkole.
a)prowadzeniu badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także rozpoznawaniu i wspieraniu mocnych stron uczniów, ich umiejętności i zdolności,
b)minimalizowaniu skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganiu zaburzeniom zachowania oraz realizacji rożnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej w środowisku szkolnym i poza szkolnym poszczególnych uczniów;
c)prowadzeniu terapii indywidualnej, rozmów terapeutycznych, profilaktycznych, interwencyjnych,
d)współpracy z nauczycielami i rodzicami, pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.
ROZDZIAŁ VIII
UCZNIOWIE GIMNAZJUM
§ 1
życia
a) informacji na temat zakresu wymagań i metod nauczania
b) informacji na temat kryteriów stopni z przedmiotów nauczania i oceny zachowania
c) informacji na temat zasad sprawdzania wiedzy i umiejętności
d) tygodniowego rozkładu lekcji, zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej
e) poszanowania swej godności
f) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów
g) swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich
h) korzystania z pomocy doraźnej
i) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym
j) nietykalności osobistej
k) bezpiecznych warunków pobytu w szkole
l) korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów
m) reprezentowania szkoły na zewnątrz
§ 2
a) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach
b) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole
c) systematycznego przygotowania się do zajęć lekcyjnych na miarę swoich możliwości
d) godne reprezentowanie gimnazjum na zewnątrz
e) wystrzegania się szkodliwych nałogów
f) szanować przekonania, poglądy i godność osobistą drugiego człowieka
g) przeciwstawiać się przejawom brutalności, wulgarności i wandalizmu
h) naprawiania wyrządzonych szkód materialnych
i) przestrzegania zasad kultury i współżycia
j) dbania o honor i tradycje gimnazjum
k) podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum, rady pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego
l) okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i innym ludziom poprzez społecznie akceptowane normy
m) noszenia w dni określone przez dyrektora szkoły stroju odświętnego , którego wygląd określa regulamin ucznia gimnazjum
n) dbać o własne życie, zdrowie, higienę osobistą
§ 3
§ 4
1. Uczeń gimnazjum może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
a) rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły
b) wzorową postawę
c) wybitne osiągnięcia
d) dzielność i odwagę
a) pochwała wychowawcy klasy
b) pochwała dyrektora szkoły
c) nagroda rzeczowa za osiągnięcia w konkursach szkolnych
d) wpisanie osiągnięć na świadectwie szkolnym
e) list pochwalny do rodziców
f) wpis do księgi osiągnięć szkoły
g) nagroda książkowa
h) wyeksponowanie nazwiska ucznia w gablocie szkolnej, gazetce szkolnej
i) przyznanie „Statuetki Sowy”
§ 5
a) upomnienie lub nagana wychowawcy klasy
b) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły
c) zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach lub imprezach organizowanych przez gimnazjum w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych
d) zakaz reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach i przeglądach
e) pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia
f) obniżenie oceny zachowania
g) przeniesienie do innej klasy
h) skreślenie z listy uczniów Gimnazjum im . Feliksa Kikulskiego w Michalu z równoczesnym przeniesieniem do innego gimnazjum
i) powiadomienie policji w wypadku czynów o znamionach przestępstwa
j) wystąpienie do Sądu dla nieletnich w przypadku kolizji z prawem – wyznaczenie kuratora
k) skreślenie pełnoletniego ucznia z listy uczniów gimnazjum.
a) częstego stosowania przemocy wobec innych uczniów
b) wulgarnego zachowania się w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły, innych uczniów
c) częstych przypadków przywłaszczania i niszczenia mienia szkolnego, publicznego lub osób prywatnych
§ 6
§7
Skreślenie pełnoletniego ucznia z listy uczniów gimnazjum.
1. Uczeń jest skreślony z listy uczniów Gimnazjum im. Feliksa Kikulskiego w Michalu z końcem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy on 18 lat. W takim przypadku może on zwrócić się do dyrektora szkoły z pisemną prośbą o zgodę na dokończenie nauki.
2. Dyrektor może nie wyrazić zgody, jeśli:
a) uczeń jest zagrożony oceną niedostateczną z jakiegokolwiek przedmiotu.
b) liczba jego nieusprawiedliwionych nieobecności daje podstawę do nieklasyfikowania go lub grozi mu nieodpowiednia ocena zachowania.
3. Pełnoletni uczeń Gimnazjum , którego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów i w stosunku do którego wyczerpano wszelkie możliwości oddziaływań wychowawczych oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, może być skreślony z listy uczniów w trakcie roku szkolnego.
4. Pełnoletni uczeń może zostać skreślony z listy uczniów w trakcie semestru za nieusprawiedliwione opuszczanie zajęć lekcyjnych w ilości przekraczającej 50%
5. Pełnoletni uczeń zostaje skreślony z listy uczniów na swój wniosek złożony do dyrektora szkoły z dniem złożenia wniosku , bez konieczności podejmowania uchwały rady pedagogicznej i przeprowadzania procedur.
6. Skreślenia ucznia z listy uczniów Gimnazjum im. Feliksa Kikulskiego w Michalu w formie decyzji administracyjnej , dokonuje dyrektor na podstawie uchwały rady Pedagogicznej , po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
7. Od w/w decyzji uczniowi służy prawo odwołania się do organu nadzorującego szkołę w terminie 14 dni od otrzymania informacji o skreśleniu z listy uczniów za pośrednictwem dyrektora.
ROZDZIAŁ IX
ZASADY SZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
§ 1.
Cele szkolnego systemu oceniania
a) sprawdzenie na bieżąco postępów ucznia w nauce z uwzględnieniem wymagań edukacyjnych i
indywidualnych możliwości ucznia,
b) sformułowanie informacji w postaci oceny szkolnej o postępach ucznia, stopniu opanowania
wiadomości i umiejętności oraz rozumienie treści określonych wymaganiami programowymi.
c) Osobą oceniającą poziom kompetencji przedmiotowych jest nauczyciel przedmiotu,
a zachowania - wychowawca klasy.
krótszy okres - wymagania kroczące.
§ 2.
Skala ocen
a) oceniać się będzie osiągnięcia dydaktyczne zgodnie z obowiązującą skalą cyfrową i jej
odpowiednikiem słownym:
6 - celujący - cel
5 - bardzo dobry - bdb
4 - dobry - db
3 - dostateczny - dst
2 - dopuszczający - dop
1 - niedostateczny - ndst
b) zachowanie oceniane będzie zgodnie z sześciostopniową skalą na koniec semestru i koniec roku:
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
§ 3
Kryteria oceny
a) ocenę celującą (6) może otrzymać uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych lub osiąga sukcesy w olimpiadach i konkursach przedmiotowych,
zawodach sportowych i innych,
b) ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych
sytuacjach, potrafi efektywnie pracować w zespole,
c) ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określanych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych oraz poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania praktyczne i teoretyczne, podejmuje próby rozwiązania zadań
trudniejszych niż przewidziane podstawą programu,
d) ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności i wiadomości określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o
średnim stopniu trudności, stara się być przygotowanym do lekcji i aktywnie w niej uczestniczyć,
e) ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności pod kierunkiem nauczyciela, systematycznie uczęszcza na zajęcia i uczestniczy w
nich w miarę swoich możliwości,
f) ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych danego przedmiotu, w danej klasie a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, nie rozwiązuje (wykonuje) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności nawet pod kierunkiem nauczyciela,
często opuszcza zajęcia, nie chce korzystać z proponowanych form pomocy,
g) Przy kontroli pisemnej osiągnięć dydaktycznych uczniów obowiązują następujące kryteria
procentowe ze wszystkich przedmiotów:
bardzo dobry 90 - 100 %
dobry 76 - 89 %
dostateczny 51 - 75 %
dopuszczający 30 - 50 %
niedostateczny 0 - 29 %
edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
a) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c) Dbałość o honor i tradycje szkolne,
d) Dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
f) Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
g) Okazywanie szacunku innym osobom.
5a. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
5b. Na tydzień przed Radą Pedagogiczną Klasyfikacyjną wychowawca ma obowiązek zamieścić propozycje ocen zachowania na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim. Wychowawca bierze pod uwagę opinie większości nauczycieli. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy w toku narady klasowej, w czasie której następuje:
- samoocena ucznia,
- ocena zespołu klasowego.
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
a) oceną wyjściową przy ustalaniu zachowania dla ucznia na semestr i koniec roku jest ocena dobra.
Oceną wzorową otrzymuje uczeń, który:
a) w kulturze zachowania i stosunku do nauki może być wzorem dla innych,
b) jest obowiązkowy i punktualny (nie ma godzin i spóźnień nieusprawiedliwionych),
c) jest organizatorem / współorganizatorem imprez klasowych, szkolnych i środowiskowych,
d) godnie reprezentuje szkołę i dba o jej imię,
e) bierze aktywny udział w konkursach lub zawodach sportowych,
f) chętnie pomaga innym w przezwyciężaniu trudności w nauce,
g) szanuje rówieśników i wszystkich dorosłych,
h) przestrzega zasad bezpieczeństwa ustalonych przez szkołę i nauczycieli przedmiotów.
i) Pełnił aktywną rolę podczas realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagając członków zespołu.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) zachowuje się kulturalnie wobec innych,
b) w pełni wywiązuje się z obowiązków szkolnych na miarę swoich możliwości,
c) dobrowolnie angażuje się w prace na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
d) chętnie pomaga innym w nauce na miarę swoich możliwości,
e) dba o kulturę słowa,
f) nie posiada spóźnień i godzin nieusprawiedliwionych,
g) aktywnie uczestniczył w kluczowych działaniach na poszczególnych etapach realizacji projektu gimnazjalnego.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) przestrzega zapisów zawartych w Regulaminie Szkoły i Statucie,
b) uczy się systematycznie i osiąga wyniki na miarę swoich możliwości,
c) dba o dobre imię szkoły,
d) zachowuje się kulturalnie wobec rówieśników i dorosłych (dopuszcza się 3 uwagi negatywne dotyczące zachowania na lekcjach i przerwach),
e) przestrzega zarządzeń obowiązujących w szkole,
f) może mieć 3 spóźnienia na zajęcia lekcyjne,
g) nie posiada godzin nieusprawiedliwionych,
h) dba o mienie szkoły,
i) przeciwstawia się aktom przemocy,
j) potrafi samodzielnie ocenić swoje zachowanie i w miarę jego możliwości pracuje nad jego poprawą,
k) wywiązuje się z obowiązków szkolnych dotyczących estetyki wyglądu,
l) nosi strój zgodny z zapisem umieszczonym w Regulaminie Szkolnym,
m) prawidłowo wypełniał swoje zadania w okresie realizacji projektu gimnazjalnego, reagując pozytywnie na uwagi zespołu i opiekuna projektu.
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
a) z małymi odstępstwami stosuje normy obowiązujące w środowisku szkolnym,
b) potrafi zmienić swoje zachowanie na lepsze,
c) stara się brać udział w życiu klasy i szkoły,
d) dba o mienie szkoły,
e) nosi strój zgodny z zapisem umieszczonym w Regulaminie Szkoły,
f) nie stosuje przemocy słownej i czynnej wobec innych, jednak nie reaguje na jej przejawy,
g) opuścił bez usprawiedliwienia do 14 godzin lekcyjnych lub zajęć świetlicowych i ma do 8 spóźnień
nieusprawiedliwionych w semestrze.
h) wypełniał swoje obowiązki w trakcie realizacji projektu gimnazjalnego, lecz zdarzało mu się nie wywiązać z przyjętych zadań, co było przyczyną opóźnień lub konfliktów w zespole.
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
a) dopuszcza się poważnych uchyleń przeciwko Statutowi, Regulaminowi Szkoły i normom obowiązującym w środowisku szkolnym,
b) nagminnie nie nosi stroju zgodnego z zapisem umieszczonym w Regulaminie Szkoły,
c) nie wykazuje chęci poprawy, a stosowane środki zaradcze nie odnoszą skutku,
d) notorycznie przeszkadza w prowadzeniu lekcji,
e) ulega nałogom,
f) dopuszcza się dewastacji mienia szkolnego, naprawia wyrządzoną szkodę,
g) opuścił bez usprawiedliwienia od 15 do 29 godzin lekcyjnych lub zajęć świetlicowych i bardzo często spóźnia się bez usprawiedliwienia,
h) wywiera negatywny wpływ na rówieśników,
i) dopuszcza się przemocy fizycznej, psychicznej i słownej,
j) jest arogancki, niekulturalny w stosunku do innych (uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły),
k) Często zaniedbywał swoje obowiązki podczas realizacji projektu gimnazjalnego, lub odmawiał współpracy, co miało wpływ na przebieg przyjętego przez zespół harmonogramu pracy i wiązało się ze zwiększeniem obowiązków innych członków zespołu projektowego.
Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
a) notorycznie uchybia Statutowi, Regulaminowi Szkoły i normom obowiązującym w środowisku szkolnym i poza nim,
b) nie reaguje pozytywnie na działania wychowawcze,
c) rażąco uchyla się od obowiązków szkolnych,
d) wielokrotnie dopuszcza się przemocy różnego rodzaju wobec innych,
e) opuścił bez usprawiedliwienia powyżej 30 godzin w semestrze i nagminnie spóźnia się bez
usprawiedliwienia,
f) dewastuje mienie szkolne, nie naprawia szkody.
g) wszedł w konflikt z prawem, udowodnione kradzieże, bójki, dewastacje.
h) nie przystąpił do realizacji projektu lub nie wywiązywał się ze swoich obowiązków mimo rozmów z członkami zespołu i opiekunem projektu, a jego postawa była lekceważąca zarówno w stosunku do członków zespołu jak i opiekuna.
Kryteria na ocenę dobrą obowiązują na ocenę bardzo dobrą i wzorową a kryteria na ocenę nieodpowiednią obowiązują na ocenę naganną.
na wniosek wychowawcy zatwierdza obniżoną ocenę z zachowania.
zapisywane. Adresat parafuje otrzymane wiadomości.
a) ocena z religii lub etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie ze sprawowania. W celu wyeliminowania ewentualnych przejawów nietolerancji nie zamieszcza się
danych, z których wynikałoby, na jakie zajęcia uczeń uczęszczał,
b) ocena z religii / etyki nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy, jest wliczana do średniej
c) ocena z religii / etyki jest wystawiana wg skali przyjętej w SSO,
d) dodatkowe zajęcia edukacyjne wprowadzane przez dyrektora szkoły są dla uczniów obowiązkowe. Ocena z tych zajęć jest wystawiana wg skali przyjętej w SSO i nie ma wpływu na promowanie ucznia
do klasy programowo wyższej, ale jest wliczana do średniej ocen.
§ 4 .
System oceniania
a) bieżące - (dla stwierdzenia bieżących osiągnięć) dopuszcza się stosowanie (+) i (-) przy ocenie cyfrowej,
b) śródroczne - (klasyfikowanie semestralne po I półroczu roku szkolnego) stosuje się pełne cyfry, zapis skrótem,
c) końcoworoczne - decyduje o promocji ucznia do klasy następnej nie dopuszcza się stosowania skrótów,
d) w czasie trwania semestru dopuszcza się ocenianie punktowe.
a) na bieżąco (podczas lekcji),
b) systematycznie (po zakończeniu omawiania szerszej partii materiału),
c) ocenę semestralną lub końcoworoczną wystawia się na podstawie min. 4 ocen cząstkowych. Oceny
stawiane są z różnych form aktywności ucznia, określonych w przedmiotowych systemach oceniania.
d) dopuszcza się wystawienie oceny semestralnej lub rocznej w uzasadnionych przypadkach,
spowodowanych absencją ucznia na podstawie 2 ocen cząstkowych.
ćwiczenia laboratoryjne i inne.
- testy, prace klasowe, zadania problemowe,
- prace koncepcyjne, sprawdziany, kartkówki,
- odpowiedzi ustne, prace domowe i inne tkwiące w charakterze przedmiotu.
materiału, nie później jednak niż dwa tygodnie przed końcem semestru.
na 7 dni przed wystawieniem ocen.
od terminu jej napisania.
niedostateczne, po uzgodnieniu z nauczycielem przedmiotu.
dowolnej formie na najbliższych zajęciach z tego przedmiotu.
z 1 tygodniowym wyprzedzeniem, odnotowanym w dzienniku lekcyjnym.
losowe nauczyciel rozpatruje indywidualnie.
ustalonym przez nauczyciela.
dydaktycznych uczniów określają szczegółowo przedmiotowe systemy oceniania.
ze specyfiki tych zajęć.
a) uczeń ma obowiązek zgłosić się do nauczyciela przedmiotu w terminie 7 dni od rady klasyfikacyjnej
po zakres materiału obowiązujący na egzaminie poprawkowym.
a jego rodzice - list pochwalny.
albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny, otrzymuje z tych zajęć celującą ocenę końcową.
§ 5
Informacje o ocenach
ocen do zeszytu korespondencji z rodzicami.
lub korespondencyjnie (nie rzadziej niż 2 razy w semestrze).
§ 6
Egzaminy :
W przypadku stwierdzenia przez dyrektora, że ocena roczna (semestralna) zostały ustalone niezgodnie z przepisami prawa oświatowego, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala ocenę klasyfikacyjną.
Przy stwierdzeniu, że ocena z zachowania została wystawiona niezgodnie z przepisami prawa oświatowego dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza postępowanie wyjaśniające. Następnie ustala ocenę zachowania.
wyjątkiem oceny niedostatecznej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
- dyrektor - przewodniczący,
- nauczyciel uczący - egzaminator,
- nauczyciel pokrewnego przedmiotu - członek komisji.
1) Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał oceną niedostateczną z jednego albo dwóch obowiązkowych przedmiotów przedmiotu może zdawać egzamin poprawkowy. Tryb, termin oraz sposób przeprowadzania egzaminu
poprawkowego określa Rozporządzenie MEN z dnia 10 sierpnia 2010 r.
W szczególności:
a) Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej , z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, wychowania fizycznego, których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
b) dyrektor gimnazjum na wniosek ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) wyznacza termin egzaminu w ostatnim tygodniu ferii danego roku,
c) uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie) składają wniosek do dyrektora o dokonanie egzaminu poprawkowego w terminie 7 dni od dnia, w którym odbyła się rada klasyfikacyjna,
d) o terminie egzaminu poprawkowego informuje ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) dyrektor w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
d) uczeń przystępujący do egzaminu poprawkowego musi zaliczyć:
- w części pisemnej 30% zagadnień przygotowanych przez egzaminatora
- w części ustnej odpowiedzieć przy pomocy nauczyciela na 50% pytań.
2) Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
3) Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego przedmiotu nauczania, pod warunkiem, że przedmiot ten realizowany jest w klasie programowo wyższej.
- w części drugiej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych.
- w części trzeciej - wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego.
Uprawnienie do zwolnienia stwierdza dyrektor komisji okręgowej.
komisji okręgowej.
wpisuje się “zwolniony”.
§ 7
Projekt edukacyjny
4) 4. Projekt edukacyjne jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:
a) – wybranie tematu projektu edukacyjnego;
b) – określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie jego realizacji;
c) – wykonanie zaplanowanych działań;
d) – publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z rada pedagogiczną.
5) 6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji programu edukacyjnego.
6) 7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie realizować będą projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
7) 8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
8) 9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego dyrektor może zwolnic ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
9) 10. W przypadkach, o których mowa w pkt. 9, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 8 .
Absolwent gimnazjum, który uzyskał na świadectwie ukończenia szkoły najwyższą średnią, otrzymuje wyróżnienie w postaci „Statuetki Sowy”. Jeśli kilku uczniów uzyska identyczną średnią, pod uwagę brany jest wynik punktowy egzaminu gimnazjalnego. W przypadku równych wyników egzaminu wszyscy uczniowie otrzymują „Statuetkę Sowy”.
W celu weryfikacji efektywności szkolnego systemu oceniania ustala się jego ewaluację po roku funkcjonowania na przełomie maja i czerwca (przez uczniów, rodziców, nauczycieli).
§ 9
Program Wychowawczy oraz Program Profilaktyczny.
Program Wychowawczy gimnazjum oraz Szkolny Program Profilaktyczny uchwala Rada
Pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
§ 10
Warunki korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkoły
1. Podczas zajęć lekcyjnych obowiązuje bezwzględny zakaz używania telefonów
komórkowych.
2. Podczas przerw uczniowie mogą korzystać z telefonów komórkowych wyłącznie
w zakresie podstawowych funkcji komunikacyjnych.
3. W trakcie trwania zajęć lekcyjnych rodzice mają prawo kontaktować się z dziećmi za
pośrednictwem sekretariatu szkoły.
4. Korzystanie z telefonu komórkowego podczas egzaminu gimnazjalnego regulują odrębne
przepisy.
ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 1
1 Szkoła używa pieczęci
§ 2
1. Gimnazjum posiada imię, sztandar, logo oraz ceremoniał szkolny.
2 Ceremoniał szkolny obejmuje:
a) Sztandar szkolny
b) Hymn szkoły
c) ślubowanie klas I
d) obchody święta szkoły
e) uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego
f) uroczyste pożegnanie absolwentów szkoły
g) uroczyste pożegnanie nauczycieli i pracowników przechodzących na emeryturę
§ 3
1. Sztandar przechowywany jest na terenie szkoły w gablocie sztandaru
2. Uczestnictwo w poczcie sztandarowym to najbardziej honorowa funkcja uczniowska
w szkole.
3. Poczet sztandarowy składa się z chorążego oraz asysty. Poczet sztandarowy tworzą
uczniowie szkoły.
4. Kadencja pocztu trwa jeden rok.
5. Sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych
przez administrację samorządową i państwową oraz w świętach religijnych poza szkołą.
§ 4
§ 5
§ 6
( tekst jednolity: Dz.U. Nr 256 poz.2572 z późniejszymi zmianami oraz aktów wykonawczych do tej ustawy.)
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkola Podstawowa w Michalu