Statut

STATUT GIMNAZJUM im. FELIKSA KIKULSKIEGO w MICHALU

STATUT GIMNAZJUM im. FELIKSA KIKULSKIEGO w MICHALU

 

 

ROZDZIAŁ I

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1.

 

  1. Nazwa szkoły brzmi : Gimnazjum im. Feliksa Kikulskiego w Michalu .
  2. Siedziba szkoły : Michale 101A, 86-1341 Dragacz.
  3. Do obwodu szkoły należą miejscowości z terenu gminy Dragacz.
  4. Organem prowadzącym gimnazjum jest gmina Dragacz.
  5. Nadzór pedagogiczny  sprawuje Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty w  Bydgoszczy .
  6. Cykl kształcenia trwa 3 lata .
  7. Gimnazjum jest jednostką budżetową.
  8. Zasady gospodarki finansowej gimnazjum określają przepisy ustawy o finansach publicznych oraz polityka rachunkowości.

 

ROZDZIAŁ II .

 

INNE INFORMACJE O GIMNAZJUM

 

§ 1

 

  1. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw świątecznych i ferii określa MEN w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
  2. Zajęcia dydaktyczne ze względu na ilość sal lekcyjnych mogą odbywać się na zmiany. Współczynnik zmianowości zależy od ilości oddziałów w danym roku szkolnym.
  3. Zajęcia mogą rozpoczynać się przed godziną 8,00 ze względu na organizację dowozów na terenie gminy Dragacz .

 

ROZDZIAŁ III

 

CELE I ZADANIA GIMNAZJUM

 

§ 1

 

  1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty i przepisach wydanych na jej podstawie oraz uwzględniające program wychowawczy i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska. W szczególności zapewnia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły i kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych.
  2. Gimnazjum umożliwia absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia .
  3. W zakresie kształcenia nauczyciele stwarzają uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności :

a)      planowania , organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią

b)       coraz większej odpowiedzialności

c)      odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków

d)     rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań

e)      efektywnego współdziałania w zespole, budowania więzi międzyludzkich w grupie rówieśniczej

f)       wprowadzaniu uczniów w świat kultury i nauki

g)      naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem

  1. W zakresie pracy wychowawczej nauczyciele wspierając obowiązki rodziców zmierzają do tego, aby uczniowie między innymi:

a)      znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego

b)      rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy i piękna w świecie.

c)      mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych jak i całej edukacji.

  1. Gimnazjum umożliwia uczniom spełnienie obowiązku realizowania projektu edukacyjnego na podstawie § 21a Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych(Dz.U.Nr 83,poz.562 z późn. zm), a udział ucznia w projekcie edukacyjnym ma wpływ na ocenę zachowania zgodnie z zapisami SSO.
  2. Szczegółowe zasady realizacji projektu edukacyjnego zawarte są w Regulaminie realizacji projektów edukacyjnych Gimnazjum im. Feliksa Kikulskiego w Michalu.

 

§ 2

 

  1. Gimnazjum realizuje swoje zadania dydaktyczne i wychowawcze poprzez :

a)      ścisłą współpracę z rodzicami

b)      realizację celów wychowawczych i dydaktycznych w procesach lekcyjnych i pozalekcyjnych

c)      kształtowanie postaw społecznie oczekiwanych

d)     przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie

e)      ścisły kontakt z placówkami kultury (kino, teatr, muzea, filharmonia itp)

f)       obchody świąt i rocznic

g)      współpracę z instytucjami wspomagającymi rozwój i wychowanie dziecka

 

  1. Gimnazjum umożliwia pogłębianie wiedzy religijnej, zgodnie z życzeniem rodziców .
  2. Uwzględniając optymalne warunki rozwoju ucznia oraz zasad promocji i ochrony zdrowia, szkoła umożliwia naukę w klasie usportowionej. Klasy takie tworzone są zgodnie z potrzebami uczniów i ich rodziców . Naukę w takich oddziałach może podjąć każdy uczeń po pozytywnym zaliczeniu testów sprawnościowych i uzyskaniu zgody rodziców.
  3. Warunki organizowania, kształcenia, wychowania i opieki w oddziałach sportowych określają odrębne przepisy.

 

§ 3

 

  1. Gimnazjum sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły. Zasady sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w gimnazjum podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych są następujące:

a)      z chwilą wejścia na teren gimnazjum oraz na zajęcia organizowane przez gimnazjum, uczniowie znajdują się pod opieką pracowników pedagogicznych, a w szczególności nauczyciela prowadzącego zajęcia.

b)      uczniom nie wolno opuszczać bez zezwolenia terenu szkoły ani zajęć organizowanych poza terenem szkoły

c)      uczeń ma prawo do opieki nauczyciela podczas przerw między zajęciami szkolnymi, realizowanej w formie dyżurów nauczycielskich . Organizację i przebieg dyżurów nauczycielskich określa dyrektor szkoły.

d)     w pracowni o zwiększonym ryzyku wypadku ( fizyka, chemia, technika, informatyka, wychowanie fizyczne) nauczyciel opracowuje regulamin pracowni i na początku roku szkolnego zapoznaje z nim uczniów i zobowiązuje do jego przestrzegania .

e)      w sali gimnastycznej i na boisku nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów, asekuruje ich podczas ćwiczeń na przyrządzie .

 

  1. Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem gimnazjum w trakcie wycieczek organizowanych przez nauczycieli gimnazjum.

a)      każdy nauczyciel organizujący lekcję w terenie zgłasza dyrektorowi wyjście i wpisuje je do dziennika

b)      przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły, liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki nauczyciel ustala z dyrektorem, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły, jeśli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej .

c)      jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 10 uczniami, jeśli jest to impreza turystyki kwalifikowanej, lub jeśli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej

d)     wszystkie wycieczki i imprezy organizowane przez szkołę wymagają wypełnienia karty wycieczki .

e)      opiekunem wycieczki może być poza nauczycielem każda osoba pełnoletnia, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły.

 

  1. Zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich na terenie gimnazjum .

a)      nauczyciele pełnią dyżury według opracowanego przez dyrektora grafiku

b)      dyżury pełnione są 15 minut przed rozpoczęciem zajęć, podczas przerw i 5 minut po ich zakończeniu, jeśli wszyscy uczniowie opuszczą teren szkoły

c)      dyżur musi  być pełniony czynnie, nauczyciele mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom uczniów

d)     w razie nieobecności nauczyciela dyżurnego, dyrektor wyznacza w zastępstwie innego nauczyciela do pełnienia dyżuru

e)      w razie wypadku ucznia nauczyciel będący świadkiem, zawiadamia dyrektora gimnazjum

f)       dyrektor gimnazjum o zaistniałym wypadku powiadamia rodziców

 

  1. Gimnazjum dba o bezpieczeństwo i ochrania zdrowie uczniów również poprzez:

a)      omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych

b)      szkolenie pracowników w zakresie bhp i higieny pracy

c)      przeprowadzanie wszystkich przewidzianych przepisami przeglądów i pomiarów

d)     kształcenie komunikacyjne

e)      umożliwienie uczniom spożywania ciepłego posiłku w stołówce szkolnej

f)       utrzymywanie kuchni, urządzeń sanitarnych w stanie sprawności i czystości

g)      uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu

h)      systematyczna współpracę z rodzicami, Policją, Sądem Rodzinnym, GOPS-em

i)        realizację programów profilaktycznych

 

  1. W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów na terenie szkoły organizuje się dożywianie dzieci.
  2. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne. Zasady korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
  3. Do opłat wnoszonych przez uczniów za korzystanie ze stołówki, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych w
  4. Organ prowadzący szkołę może zwolnić rodziców albo ucznia z całości lub części opłat

a)      posiłki wydawane są w czasie dwóch przerw w sali nr 2 .

b)      nadzór nad młodzieżą spożywającą obiad, sprawuje nauczyciel świetlicy

 

 

§ 4

 

  1. W zakresie pomocy psychologicznej i pedagogicznej szkoła udziela wsparcia:

 

a)      pedagoga szkolnego, wychowawców klas, wychowawców świetlicy poprzez rozmowy indywidualne z uczniami, jego rodzicami, kolegami z klasy czy grupy rówieśniczej

b)      w rozwiązywaniu trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych, poprzez kontakt wychowawcy klasowego z domem rodzinnym ucznia, w szczególnych przypadkach kontakt z poradnią rodzinną lub innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły. Wychowawcę w jego działaniu wspiera pedagog szkolny.

c)      w przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania młodzieży , zakłada się stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych, współpracę z policją, Poradnią PP, Sądem Rodzinnym.

d)     organizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych

e)      w ramach zajęć dydaktyczno-wyrównawczych

 

§ 5

 

1. Działalność gimnazjum w zakresie orientacji zawodowej:

 a) pedagog szkolny, wychowawcy klasowi realizują zadania związane z poradnictwem zawodowym i wyborem kierunku dalszego kształcenia.

b) w szkole organizowane są wyjazdy na „Drzwi otwarte” do szkół   ponadgimnazjalnych.

c) w szkole organizowane są spotkania z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych.

 

§ 6

 

  1. Działalność innowacyjna i eksperymenty pedagogiczne:

a)           szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymenty pedagogiczne

b)          innowacje i eksperyment może obejmować nauczanie jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów

c)           uchwały w sprawie podjęcia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna

d)          innowacja pedagogiczna nie może naruszać:

-          podstawy programowej kształcenia ogólnego

-          ramowych planów nauczania w zakresie określonego przez te plany minimalnego wymiaru godzin poszczególnych przedmiotów i zajęć obowiązkowych w cyklu kształcenia

e)           udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny

f)           uchwałę rady pedagogicznej o podjęciu innowacji wraz z opisem jej zasad wymaganymi przepisami prawa, opiniami oraz pisemną zgodą autora innowacji dyrektor przekazuje kuratorowi oświaty do dnia 31 marca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny wprowadzenia innowacji.

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

ORGANY SZKOŁY

 

§ 1

 

  1. Organami gimnazjum są :

-          Dyrektor gimnazjum

-          Rada Pedagogiczna

-          Samorząd Uczniowski

-          Rada Rodziców

 

§ 2

 

  1. Zadania dyrektora szkoły:

a)        kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą gimnazjum

b)        sprawuje nadzór pedagogiczny nad zatrudnionymi w gimnazjum nauczycielami i wychowawcami

c)        przewodniczy Radzie Pedagogicznej, realizuje uchwały rady, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym, niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący

d)       powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej

e)        zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami

f)         przyznaje nagrody i kary pracownikom gimnazjum

g)        dysponuje środkami finansowymi

h)        opracowuje arkusz organizacyjny

i)          dba o powierzone mienie

j)          dokonuje oceny pracy i dorobku zawodowego nauczycieli

k)        realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy Karta Nauczyciela

l)          kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzania egzaminy klasyfikacyjnego

m)      reprezentuje gimnazjum na zewnątrz

 

  1. Dyrektor gimnazjum ma prawo:

a)      wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły

b)      decydowania o wewnętrznej organizacji pracy gimnazjum i jego bieżącym funkcjonowaniu

c)      wypożyczania sprzętu i wyposażenia szkoły ( po uzyskaniu zgody organu prowadzącego) za odpłatnością , po podpisaniu umowy między zainteresowanymi stronami, w celu przeznaczenia tych środków na rozwój gimnazjum i poprawę jego bazy

 

§ 3

 

  1. Rada Pedagogiczna

a)      w gimnazjum działa rada pedagogiczna , która jest kolegialnym organem gimnazjum w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki

b)      radę pedagogiczną tworzą i biorą w niej udział wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły bez względu na wymiar czasu pracy

c)      przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły

d)     zebrania rady pedagogicznej są protokołowane

e)      uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½  członków rady

f)       członkowie rady są zobowiązani nie ujawniać spraw, będących przedmiotem posiedzeń rady

g)      uchwały rady pedagogicznej maja charakter aktu prawnego

 

  1. Do kompetencji stanowiących  Rady Pedagogicznej należy:

 

a)      zatwierdzanie planów pracy szkoły

b)      podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promowania uczniów

c)      podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych

d)     podejmuje uchwały w sprawie kierowania uczniów do klas przysposabiających do pracy

e)      ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły

 

  1. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności

 

a)      organizację pracy szkoły, w tym w szczególności tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych

b)      projekt planu finansowego szkoły

c)      wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom nagród , odznaczeń i innych wyróżnień.

d)     propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych.

 

§ 4

 

  1. Rada Rodziców

W Gimnazjum im. Feliksa Kikulskiego w Michalu działa Rada Rodziców , stanowiąca reprezentację rodziców.

a)      Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który określa zasady tworzenia tego organu

b)      Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej lub Dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach gimnazjum

c)      Rada Rodziców może gromadzić środki finansowe z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł

d)     Rodzice mają prawo:

-          uzyskania od Dyrektora szkoły i wychowawców klas informacji o zadaniach gimnazjum oraz zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w gimnazjum podczas zebrań ogólnych i klasowych

-          zapoznania się z przepisami dotyczącymi zasad przeprowadzenia egzaminów poprawkowych i gimnazjalnych

-          uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka , jego zachowania , postępów i przyczyn trudności w nauce

-          przekazywania organowi sprawującemu nadzór opinii na temat pracy gimnazjum

e)      szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin

f)       regulamin opracowuje Rada Rodziców , który jest zatwierdzany przez zebranie ogólne

g)      regulamin ustala miedzy innymi:

-          kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców

-          organa RR , sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji

-          tryb podejmowania uchwał, zasady wydatkowania funduszy

  1. Rada Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną gimnazjum uchwala program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym , skierowane do uczniów a realizowane przez nauczycieli Gimnazjum im. Feliksa Kikulskiego w Michalu.
  2. Rada rodziców uchwala z radą pedagogiczną szkoły szkolny program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
  3. Rada rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania .
  4. Rada rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

 

§ 5

 

  1. Samorząd Uczniowski

 

W Gimnazjum im. Feliksa Kikulskiego w Michalu działa Samorząd Uczniowski zwany dalej „samorządem”. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum, a wybrani przedstawiciele klas – Radę Samorządu Uczniowskiego.

 

  1. Do zadań samorządu należy:

a)       rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli , wzajemnego wspierania się, przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę

b)      kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stworzenie warunków aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny

c)       organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych

d)      przedstawianie władzom gimnazjum potrzeb i opinii uczniów, spełnianie wobec tych rzecznictwa interesów ogółu społeczności uczniowskiej

e)       współdziałanie z władzami gimnazjum w celu zapewnienia uczniom należytych warunków do nauki i rozwijania zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych w miarę możliwości organizacyjnych szkoły

f)       rozstrzygania sporów między uczniami, zapobiegania konfliktom miedzy uczniami a nauczycielami, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu zgłaszanie go przez opiekuna samorządu dyrektorowi gimnazjum lub radzie pedagogicznej

g)      dbanie o dobre imię i honor szkoły

 

  1. Samorząd Uczniowski jest uprawniony do:

a)       przedstawiania Radzie Pedagogicznej lub Radzie Rodziców wniosków i opinii we wszystkich sprawach gimnazjum, w szczególności dotyczących praw uczniów

b)      prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami .

c)       prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce.

d)      Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji pomiędzy wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań

e)       wydawania gazetek, prowadzenia kroniki, radiowęzła szkolnego

f)       prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi , w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

g)      Prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu

 

 

  1. Samorząd Uczniowski :

a)      reprezentuje interesy uczniów w zakresie : oceniania , klasyfikowania i promowania oraz przestrzegania SSO , form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności

b)      opracowuje plan pracy swojej działalności i przedstawia go do zaopiniowania społeczności szkolnej

 

 

§ 6

 

  1. Zasady współdziałania organów gimnazjum oraz rozwiązywania sporów między nimi określa Rada Pedagogiczna .
  2. W gimnazjum dopuszcza się możliwość utworzenia stanowiska wicedyrektora .
  3. Przy tworzeniu stanowiska wicedyrektora wymagana jest zgoda organu prowadzącego.
  4. Zakres obowiązków wicedyrektora określa dyrektor szkoły.
  5. Zakres obowiązków wicedyrektora szkoły znajduje się w jego teczce akt osobowych.

 

§ 7

 

  1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia młodzieży, a w szczególności :

a)      rodzice są informowani przez wychowawców i nauczycieli o zamierzeniach dydaktyczno- wychowawczych w klasie i w szkole

b)      nauczyciele wychowawcy zapoznają rodziców z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów, przeprowadzania egzaminów zewnętrznych

c)      rodzice mają prawo do uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów, przyczyn trudności a także porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia

 

 

  1. Dla zapewnienia rodzicom, możliwości stałego kontaktu ze szkołą ustala się , że:

a)      zebrania ogólne połączone będą z pedagogizacją

b)      rodzice mogą korzystać z konsultacji z nauczycielami na terenie szkoły wg określonego harmonogramu

c)      uczniowie gimnazjum posiadają zeszyty do korespondencji z rodzicami

 

  1. Rodzice są zapraszani do udziału w życiu kulturalnym szkoły( dyskoteki, Mikołajki, klasowe Wigilie, festyny szkolne itp.)
  2. Rodzice wraz z wychowawcą mogą sprawować opiekę w czasie wycieczek szkolnych .
  3. W przypadku sytuacji konfliktowej rodzic może odwołać się do organu nadzorującego szkołę, jeśli niemożliwe jest rozwiązanie konfliktu na terenie szkoły z zachowaniem relacji: rodzic- wychowawca klasy- dyrektor szkoły.

 

ROZDZAŁ V

 

ORGANIZACJA GIMNAZJUM

 

§ 1

 

  1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
  2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do 30 kwietnia każdego roku szkolnego. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja każdego roku.
  3. Wszystkie organy gimnazjum współdziałają w sprawach kształcenia, wychowania młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów gimnazjum.
  4. Koordynatorem współdziałania organów gimnazjum jest dyrektor szkoły, który:

a)      zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji

b)      umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz gimnazjum

c)      zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami gimnazjum o planowanych działaniach i decyzjach

d)     organizuje spotkania przedstawicieli organów gimnazjum

 

 

§ 2

 

  1. W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej miedzy organami gimnazjum lub wewnątrz niego, dyrektor gimnazjum jest zobowiązany do badania przyczyny konfliktu i wydania w ciągu 7 dni decyzji rozwiązującej konflikt oraz o powiadomieniu o niej przewodniczących organów będących stronami.
  2. Spory między dyrektorem a innymi organami gimnazjum rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący gimnazjum albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

 

 

 

 

 

 

§ 3

 

  1. Podstawowa jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział.

Zasady tworzenia i organizacji oddziału określają odrębne przepisy.

  1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora gimnazjum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
  2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć lekcyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
  3. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
  4. Podziału na grupy dokonuje się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w porozumieniu i za zgodą organu prowadzącego.
  5. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów .
  6. Za zgodą organu prowadzącego mogą być tworzone oddziały klas dwujęzycznych, jeżeli gimnazjum posiada odpowiednie warunki kadrowe i lokalowe.
  7. Ze względu na normatywy powierzchni izb lekcyjnych w szkole, maksymalna liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 24 uczniów.
  8. Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np.: zajęcia wyrównawcze, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub między oddziałowych .
  9. Oddziały przysposabiające do pracy mogą być tworzone dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum nie  rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie.
  10. Po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia dyrektor gimnazjum na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, za zgodą rodziców ( prawnych opiekunów) przyjmuje ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy, uwzględniając opinię lekarską oraz opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej.
  11. W oddziałach przysposabiających do pracy kształcenie ogólne realizuje się zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia.
  12. Program przysposabiający do pracy opracowuje nauczyciel z uwzględnieniem wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w określonym zawodzie. 

 

§ 4

 

  1. Kryteria przyjmowania uczniów do klasy I

 

a)      przydziału uczniów do poszczególnych klas pierwszych dokonuje dyrektor szkoły w terminie do końca roku szkolnego

b)      dokonując przydziału uczniów do poszczególnych klas pierwszych, dyrektor szkoły uwzględnia adres zamieszkania ucznia oraz liczbę dziewcząt i chłopców w oddziale

c)      z ważnych, uzasadnionych  przyczyn, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), także samego ucznia, dyrektor szkoły może przenieść dziecko do innego oddziału.

 

 

§ 5

 

  1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w gimnazjum, ze względu na organizację dojazdu do szkoły, organizuje się świetlicę.
  2. Do zadań świetlicy należy:

a)      organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków pracy własnej

b)      organizowanie gier i zabaw sportowych i rekreacyjnych

c)      upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej

 

  1. W świetlicy prowadzona jest następująca dokumentacja :

a)      roczny plan pracy

b)      dziennik zajęć

  1. Nauczyciel świetlicy pełni nadzór w czasie spożywania posiłków przez młodzież.

 

§ 6

 

  1. Gimnazjum prowadzi bibliotekę szkolną. Zadania nauczyciela bibliotekarza określa dyrektor szkoły.
  2. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
  3. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, pozostali pracownicy szkoły oraz rodzice uczniów.
  4. Prawa i obowiązki czytelników określa regulamin biblioteki ustalony przez nauczyciela bibliotekarza i zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
  5. Biblioteka jest czynna wg harmonogramu ustalonego przez nauczyciela bibliotekarz i zatwierdzonego przez dyrektora szkoły.
  6. Realizacja celów i zadań biblioteki dokonuje się poprzez:

a)       gromadzenie zbiorów : księgozbioru podręcznego, lektur, literatury dla młodzieży, czasopism przedmiotowo-metodycznych, literatury z zakresu pedagogiki i psychologii dla nauczycieli, pomocy audiowizualnych.

b)      opracowywanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami

c)       udostępnianie zbiorów czytelnikom

d)      organizację warsztatu czytelniczego

e)       prace metodyczne przy stosowaniu różnych metod, form i środków propagowania czytelnictwa oraz realizację programu „przysposobienie czytelnicze i informacyjne”

f)       współpracę z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną samorządem uczniowskim oraz innymi instytucjami

 

 

  1. Organizacja pracy biblioteki:

 

a)      biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych, zgodnie z organizacją roku szkolnego

b)      czas pracy bibliotekarz określają odrębne przepisy

c)      nauczyciel bibliotekarz systematycznie dokonuje selekcji księgozbioru, wycofując egzemplarze nieaktualne i nieprzydatne w pracy gimnazjum oraz zaczytane

d)     dyrektor gimnazjum sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą nauczyciela bibliotekarza, zapewnia(w miarę posiadanych środków) odpowiednie wyposażenie pomieszczenia warunkujące pracę biblioteki, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia

e)      wydatki biblioteczne obejmują zakupy nowych pozycji, och konserwację, zakup mebli, druków bibliotecznych, materiałów piśmiennych oraz pomocy dydaktycznych

f)       roczny plan wydatków proponuje nauczyciel bibliotekarz i przedkłada dyrektorowi szkoły po uprzedniej konsultacji z nauczycielami

g)      wydatki na potrzeby pracy biblioteki  zapewnia dyrektor gimnazjum z budżetu szkoły

h)      w bibliotece działa aktyw biblioteczny

 

 

§ 7

 

  1. Zadania nauczyciela bibliotekarza obejmują:

a)  w zakresie pracy pedagogicznej :

 udostępnianie zbiorów, udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych,  bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, informowanie czytelników o nowych nabytkach, inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego i jego szkolenie, prowadzenie różnorodnych form informacji o książkach, przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników biblioteki, organizowanie wycieczek do bibliotek pozaszkolnych, udzielanie pomocy nauczycielom, opiekunom kół zainteresowań w przeprowadzaniu różnych form zajęć dydaktyczno-wychowawczych w bibliotece, przygotowania imprez, konkursów o tematyce czytelniczej

b)      w zakresie pracy organizacyjnej:

gromadzenie i ewidencję zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami, konserwację i selekcję zbiorów, organizację warsztatu informacyjnego

c)      w zakresie współpracy z rodzicami i instytucjami wychowania równoległego:

poradnictwo na temat wychowania czytelniczego w rodzinie, informowanie rodziców o czytelnictwie uczniów, organizowanie w miarę potrzeb i możliwości wycieczek do różnych bibliotek

 

 

§ 8

 

  1. Gimnazjum może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów wyższych szkół kształcących nauczycieli na praktyki nauczycielskie na podstawie pisemnego porozumienia miedzy dyrektorem gimnazjum a  daną placówką .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VII

 

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

 

§ 1

 

  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.  Zasady zatrudnienia nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
  2. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość pracy i powierzonych jego opiece uczniów.
  3. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku szkolnego zaproponowany przez nauczyciela lub nauczycieli program nauczania.

 

§ 2

 

  1. Do obowiązków nauczyciela należy również:

a)      kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy

b)      uczestniczenie w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy

c)      przestrzeganie zapisów statutowych

d)     zapoznanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie

e)      usuwanie drobnych usterek, względnie zgłaszanie dyrektorowi ich występowanie

f)       w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwowanie przestrzegania regulaminów BHP

g)      w sali gimnastycznej i na boisku  sprawdzania przed zajęciami stanu sprawności sprzętu sportowego

h)      na każdej lekcji kontrolowanie obecności uczniów

i)        pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem

j)        przygotowywanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych

k)      dbanie o poprawność językową uczniów

l)        stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami

m)    podnoszenie i aktualizowanie umiejętności i wiedzy pedagogicznej

n)      służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną

  • o)      wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzone pomoce i sprzęt

p)      aktywne uczestniczenie w szkoleniowych radach pedagogicznych

q)      wspomaganie rozwoju psychofizycznego uczniów poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych

 

 

 

  1. Uprawnienia nauczycieli

a)      nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe.

b)      Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora lider zespołu

c)      Do zadań zespołu należy:

-          wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji

-          opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów

-          opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania

-          organizowanie WDN nauczycieli

-          wnioskowanie w sprawie nagród, wyróżnień i kar regulaminowych dla swoich uczniów

-          decydowanie o wyborze metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych swego przedmiotu

d)     w szkole działają następujące zespoły zadaniowe :

-          przedmiotowe

-          ds. SSO

-          ds. wychowania, opieki i profilaktyki

-          ds. promocji szkoły

-          ds. egzaminów zewnętrznych

-          problemowo-zadaniowe , powoływane doraźnie

e)      Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego przez MEN

 

  1. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
  2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest , by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały okres nauczania w gimnazjum
  3. Zasady i tryb powierzania funkcji wychowawcy klasowego:

-          wychowawcą klasowym może zostać każdy nauczyciel zatrudniony w szkole w pełnym wymiarze godzin

-          dyrektor powierza funkcję wychowawcy klasowego w sierpniu na radzie pedagogicznej, organizacyjnej w danym roku szkolnym

-          wychowawcą danego zespołu klasowego może zostać tylko ten nauczyciel, który realizuje zajęcia dydaktyczne w danym oddziale

-          w miarę możliwości wychowawstwo powierza się nauczycielom mającym doświadczenie pedagogiczne

-          jeżeli wychowawcą klasowym zostaje nauczyciel bez doświadczenia pedagogicznego, dyrektor na jego prośbę, przydziela mu opiekuna do spraw wychowawczych

 

  1. Zadaniem  wychowawcy klasowego jest :

a)         Sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami gimnazjum a w szczególności :

-          tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia

-          tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia

-          przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie

-          rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka

b)         Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1 winien:

-          zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków

-          opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający wychowanie pro rodzinne

-          utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych

-          współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych

-          współpracować z pedagogiem szkolnym i poradnią PPP

-          śledzić postępy w nauce swoich wychowanków

-          udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itp.

-          kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji poszanowaniu godności, utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępów w nauce i zachowaniu się ucznia

-          powiadamiać o przewidywanych dla ucznia okresowych lub rocznych stopniach zgodnie z zapisami w SSO

 

c) Wychowawca prowadzi dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej zwaną teczką wychowawczą .

 

  1. Prawa wychowawcy:

a)      współdecyduje z samorządem klasy, rodzicami (opiekunami) uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy

b)      uzyskuje pomoc merytoryczną i psychologiczno-pedagogiczną w swej pracy wychowawczej od dyrektora gimnazjum i instytucji wspomagających pracę szkoły

c)      ustanawia przy współpracy z klasową i szkolną radą rodziców własne formy nagradzania i motywowania wychowanków

 

  1. Wychowawca odpowiada służbowo przed Dyrektorem szkoły za:

a)      osiąganie celów wychowania w swojej klasie

b)      integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców (opiekunów) wokół programu wychowawczego klasy i szkoły

c)      organizację opieki i pomocy indywidualnej swoim wychowankom będącym w trudnej sytuacji szkolnej

d)     prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy

 

  1. Zadania pedagoga szkolnego

a)Zadania pedagoga szkolnego są określone przez Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom  znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży i w tym celu podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, zaradczych.


b) Pedagog szkolny  realizuje zadania  w zakresie: 

-

zadań  ogólnowychowawczych:
(kontrola obowiązku szkolnego uczniów, współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami, innymi instytucjami wspierającymi wychowanie dzieci i młodzieży, poznanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów, rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci, organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom)

-

profilaktyki wychowawczej:
(diagnoza zagrożeń, hamujących prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży, podejmowanie działań zaradczych, prowadzenie zajęć z młodzieżą - realizacja wybranych programów profilaktycznych, organizowanie imprez dotyczących profilaktyki uzależnień, agresji, innych zagadnień wychowawczych)

-

indywidualnej opieki pedagogicznej.
(pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych (mediacje), pomoc w trudnościach szkolnych - rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, w razie konieczności kierowanie uczniów na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu profesjonalnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych, przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży, terapia zachowań dysfunkcyjnych w stosunku do uczniów niedostosowanych społecznie, agresywnych, a także dla ofiar przemocy, obserwacje, konsultacje ze specjalistami w szczególnie trudnych przypadkach z psychologiem szkolnym.

-

pomocy materialnej.
(współpraca z GOPS- Dragacz, dyrekcją, nauczycielami w celu udzielania pomocy uczniom, rodzicom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej(dożywianie w szkole, , stypendia szkolne), wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do Sądu -Wydział Rodzinny i Nieletnich.

-

współpracy ze szkolnym doradcą zawodowym


10. Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga:

- gdy nie radzą sobie z programem nauczania, chcą pomocy i rady z tym związanej,

- gdy ktoś naruszy ich prawa;

- gdy ktoś stosuje wobec nich przemoc;

- gdy potrzebują pomocy i rady;

-gdy chcą porozmawiać z kimś życzliwym;

11.Rodzice uczniów mogą oczekiwać:
-  pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka:

- trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka - możliwość rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, diagnozującą przyczyny niepowodzeń szkolnych, deficyty rozwojowe dzieci;

- problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami);

- uzyskania informacji o dalszej ścieżce edukacyjno - zawodowej dla swojego dziecka.

12.Nauczyciele mogą oczekiwać:

- pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;

- analizy opinii o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej;

- współpracy w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia, rozpoznawania potencjalnych możliwości, bądź ograniczeń dziecka;

- wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego (m.in. organizowanie imprez profilaktycznych, zajęcia wychowawcze z młodzieżą, realizowanie wybranych programów profilaktycznych, zajęcia dotyczące wyboru przyszłej szkoły i zawodu);

- wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów (np. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami uczniów sprawiającymi różnego rodzaju problemy wychowawcze, rozmów z agresorami, ofiarami przemocy, uczniami wagarującymi, nieprzystosowaniem społecznym);

-  wsparcia w podejmowaniu działań mediacyjnych i kryzysowych w szkole.

 

 

 

  1. Zadania i obowiązki psychologa zatrudnionego w szkole polegają m.in. na:

 

a)prowadzeniu badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także rozpoznawaniu i wspieraniu mocnych stron uczniów, ich umiejętności i zdolności,

b)minimalizowaniu skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganiu zaburzeniom zachowania oraz realizacji rożnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej w środowisku szkolnym i poza szkolnym poszczególnych uczniów;

c)prowadzeniu terapii indywidualnej, rozmów terapeutycznych, profilaktycznych, interwencyjnych,

d)współpracy z nauczycielami i rodzicami, pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.

 

  1. Zadania szkolnego doradcy zawodowego:

 

ROZDZIAŁ VIII

UCZNIOWIE GIMNAZJUM

 

§ 1

 

  1. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie po ukończeniu sześcioletniej szkoły podstawowej, podlegający obowiązkowi szkolnemu do ukończenia 18 roku

życia

  1. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno- pedagogicznej, dyrektor szkoły może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.
  2. Uczeń gimnazjum ma prawo do :

a)      informacji na temat zakresu wymagań i metod nauczania

b)      informacji na temat kryteriów stopni z przedmiotów nauczania i oceny zachowania

c)      informacji na temat zasad sprawdzania wiedzy i umiejętności

d)     tygodniowego rozkładu lekcji, zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej

e)      poszanowania swej godności

f)       rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów

g)      swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich

h)      korzystania z pomocy doraźnej

i)        życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym

j)        nietykalności osobistej

k)      bezpiecznych warunków pobytu w szkole

l)        korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów

m)    reprezentowania szkoły na zewnątrz

 

 

 

 

§ 2

 

  1. Uczeń gimnazjum ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie i regulaminie szkoły, a zwłaszcza:

a)      systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach

b)      dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole

c)      systematycznego przygotowania się do zajęć lekcyjnych na miarę swoich możliwości

d)     godne reprezentowanie gimnazjum na zewnątrz

e)      wystrzegania się szkodliwych nałogów

f)       szanować przekonania, poglądy i godność osobistą drugiego człowieka

g)      przeciwstawiać się przejawom brutalności, wulgarności i wandalizmu

h)      naprawiania wyrządzonych szkód materialnych

i)        przestrzegania zasad kultury i współżycia

j)        dbania o honor i tradycje gimnazjum

k)      podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum, rady pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego

l)        okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i innym ludziom poprzez społecznie akceptowane normy

m)    noszenia w dni określone przez dyrektora szkoły stroju odświętnego , którego wygląd określa regulamin ucznia gimnazjum

n)      dbać o własne życie, zdrowie, higienę osobistą

 

 

 

§ 3

 

  1. Do gimnazjum mogą być przyjęci uczniowie spoza obwodu szkoły, jeśli szkoła dysponuje wolnymi miejscami.

 

 

 

§ 4

 

1. Uczeń gimnazjum może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:

a)      rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły

b)      wzorową postawę

c)      wybitne osiągnięcia

d)     dzielność i odwagę

 

  1. Nagrody przyznaje dyrektor gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, samorządu szkolnego, rady rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
  2. Nagroda może być udzielona w następującej formie :

a)      pochwała wychowawcy klasy

b)      pochwała dyrektora szkoły

c)      nagroda rzeczowa za osiągnięcia w konkursach szkolnych

d)     wpisanie osiągnięć na świadectwie szkolnym

e)      list pochwalny do rodziców

f)       wpis do księgi osiągnięć szkoły

g)      nagroda książkowa

h)      wyeksponowanie nazwiska ucznia w gablocie szkolnej, gazetce szkolnej

i)        przyznanie „Statuetki Sowy”

 

 

 

  1. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z zasadami SSO

 

§ 5

 

  1. Za nieprzestrzeganie przez ucznia statutu i regulaminu ucznia przewiduje się następujące kary :

a)      upomnienie lub nagana wychowawcy klasy

b)      upomnienie lub nagana dyrektora szkoły

c)      zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach lub imprezach organizowanych przez gimnazjum w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych

d)     zakaz reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach i przeglądach

e)      pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia

f)       obniżenie oceny zachowania

g)      przeniesienie do innej klasy

h)      skreślenie z listy uczniów Gimnazjum im . Feliksa Kikulskiego w Michalu  z równoczesnym przeniesieniem do innego gimnazjum

i)        powiadomienie policji w wypadku czynów o znamionach przestępstwa

j)        wystąpienie do Sądu dla nieletnich w przypadku kolizji z prawem – wyznaczenie kuratora

k)       skreślenie pełnoletniego  ucznia z listy uczniów gimnazjum.

 

  1. Przeniesienie do innego gimnazjum może nastąpić w następujących przypadkach:

 

a)      częstego stosowania przemocy wobec innych uczniów

b)      wulgarnego zachowania się w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły, innych uczniów

c)      częstych przypadków przywłaszczania i niszczenia mienia szkolnego, publicznego lub osób prywatnych

 

  1. Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień

 

 

  1. Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania od kary, wymierzonej przez nauczyciela do dyrektora szkoły w terminie 3 dni od daty wymierzenia kary
  2. Dyrektor gimnazjum może zawiesić wykonanie kary nałożonej na ucznia , jeżeli uzyska poręczenie Rady Samorządu Uczniowskiego albo nauczyciela wychowawcy.

 

 

 

 

 

 

§ 6

 

  1. Na terenie szkoły, uczniowie zobowiązani są do noszenia  stroju szkolnego określonego w Regulaminie Gimnazjum .

 

 

§7

 

 Skreślenie pełnoletniego ucznia z listy uczniów gimnazjum.

1. Uczeń jest skreślony z listy uczniów Gimnazjum im. Feliksa Kikulskiego w Michalu z końcem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy on 18 lat. W takim przypadku może on zwrócić się do dyrektora szkoły z pisemną prośbą o zgodę na dokończenie nauki.

2. Dyrektor może nie wyrazić zgody, jeśli:

a) uczeń jest zagrożony oceną niedostateczną z jakiegokolwiek przedmiotu.

b) liczba jego nieusprawiedliwionych nieobecności daje podstawę do nieklasyfikowania go lub grozi mu nieodpowiednia ocena zachowania.

3. Pełnoletni uczeń Gimnazjum , którego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów i w stosunku do którego wyczerpano wszelkie możliwości oddziaływań wychowawczych oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, może być skreślony z listy uczniów w trakcie roku szkolnego.

4. Pełnoletni uczeń może zostać skreślony z listy uczniów w trakcie semestru za nieusprawiedliwione opuszczanie zajęć lekcyjnych w ilości przekraczającej 50%

5. Pełnoletni uczeń zostaje skreślony z listy uczniów na swój wniosek złożony do dyrektora szkoły z dniem złożenia wniosku , bez konieczności podejmowania uchwały rady pedagogicznej i przeprowadzania procedur.

6. Skreślenia ucznia z listy uczniów Gimnazjum im. Feliksa Kikulskiego w Michalu w formie decyzji administracyjnej , dokonuje dyrektor na podstawie uchwały rady Pedagogicznej , po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.

7. Od w/w decyzji uczniowi służy prawo odwołania się do organu nadzorującego szkołę w terminie 14 dni od otrzymania informacji o skreśleniu z listy uczniów za pośrednictwem dyrektora.

 

 ROZDZIAŁ IX

ZASADY SZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA

§ 1.

Cele szkolnego systemu oceniania

a)        sprawdzenie na bieżąco postępów ucznia w nauce z uwzględnieniem wymagań edukacyjnych i

indywidualnych możliwości ucznia,

b)       sformułowanie informacji w postaci oceny szkolnej o postępach ucznia, stopniu opanowania

wiadomości i umiejętności oraz rozumienie treści określonych wymaganiami programowymi.

c)        Osobą oceniającą poziom kompetencji przedmiotowych jest nauczyciel przedmiotu,

a zachowania - wychowawca klasy.

  1. Na początku roku szkolnego każdy nauczyciel zapoznaje rodziców i uczniów z ogólnymi wymaganiami programowymi ze swojego przedmiotu. Wymagania szczegółowe przedstawiane są na

krótszy okres - wymagania kroczące.

  1. Szkolnemu systemowi oceniania podlegają wszyscy uczniowie szkoły.
  2. Ocenia się umiejętności, wiedzę, sprawności, osiągnięcia i zachowanie uczniów.

 

§ 2.

 

Skala ocen

  1. Szkolny system oceniania przyjmuje sposób i skalę oceniania uczniów zgodnie z §12 Rozporządzenia    MEN z dnia 20 sierpnia 2010 r.

a)        oceniać się będzie osiągnięcia dydaktyczne zgodnie z obowiązującą skalą cyfrową i jej

odpowiednikiem słownym:

6 - celujący          - cel

5 - bardzo dobry - bdb

4 - dobry             - db

3 - dostateczny    - dst

2 - dopuszczający - dop

1 - niedostateczny           - ndst

b)       zachowanie oceniane będzie zgodnie z sześciostopniową skalą na koniec semestru i koniec roku:

- wzorowe

- bardzo dobre

- dobre

- poprawne

- nieodpowiednie

- naganne

  1. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni pedagogiczno - psychologicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

 

 

§ 3

Kryteria oceny

  1. Ustala się następujące kryteria osiągnięć dydaktycznych:

a)        ocenę celującą (6) może otrzymać uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych lub osiąga sukcesy w olimpiadach i konkursach przedmiotowych,

zawodach sportowych i innych,

b)       ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych

sytuacjach, potrafi efektywnie pracować w zespole,

c)        ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określanych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych oraz poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania praktyczne i teoretyczne, podejmuje próby rozwiązania zadań

trudniejszych niż przewidziane podstawą programu,

d)       ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności i wiadomości określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o

średnim stopniu trudności, stara się być przygotowanym do lekcji i aktywnie w niej  uczestniczyć,

e)        ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności pod kierunkiem nauczyciela, systematycznie uczęszcza na zajęcia i uczestniczy w

nich w miarę swoich możliwości,

f)        ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych danego przedmiotu, w danej klasie a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, nie rozwiązuje (wykonuje) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności nawet pod kierunkiem nauczyciela,

często opuszcza zajęcia, nie chce korzystać z proponowanych form pomocy,

g)       Przy kontroli pisemnej osiągnięć dydaktycznych uczniów obowiązują następujące kryteria

procentowe ze wszystkich przedmiotów:

bardzo dobry       90 - 100 %

dobry                   76 -   89 %

dostateczny         51 -   75 %

dopuszczający     30 -   50 %

niedostateczny      0 -   29 %

  1. Przy ustalaniu ocen klasyfikacyjnych nauczyciele powinni uwzględnić pisemną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dotyczącej obniżenia wymagań edukacyjnych do poziomu koniecznego w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom

edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

  1. Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:

a)        Wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

b)       Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

c)        Dbałość o honor i tradycje szkolne,

d)       Dbałość o piękno mowy ojczystej,

e)        Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób

f)        Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią

g)       Okazywanie szacunku innym osobom.

  1. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na oceną klasyfikacyjną zachowania. Ocena zachowania nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej lub na ukończenie  szkoły z zastrzeżeniem pkt. 5 a i 5 b.

 

5a.   Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia do klasy programowo   wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną  roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

5b.     Na tydzień przed Radą Pedagogiczną Klasyfikacyjną wychowawca ma obowiązek zamieścić propozycje ocen zachowania na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim. Wychowawca bierze pod uwagę opinie większości nauczycieli. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy w toku narady klasowej, w czasie której następuje:

- samoocena ucznia,

- ocena zespołu klasowego.

  1. Ocena ustalona w tym trybie przez wychowawcę jest ostateczna.
  2. Oceny zachowania końcowo-roczne ustala się według następującej skali:

- wzorowe

- bardzo dobre

- dobre

- poprawne

- nieodpowiednie

- naganne

a)        oceną wyjściową przy ustalaniu zachowania dla ucznia na  semestr i koniec roku jest ocena dobra.

  1. Zasady oceniania zachowania:

Oceną wzorową otrzymuje uczeń, który:

a)        w kulturze zachowania i stosunku do nauki może być wzorem dla innych,

b)       jest obowiązkowy i punktualny (nie ma godzin i spóźnień nieusprawiedliwionych),

c)        jest organizatorem / współorganizatorem imprez klasowych, szkolnych i środowiskowych,

d)       godnie reprezentuje szkołę i dba o jej imię,

e)        bierze aktywny udział w konkursach lub zawodach sportowych,

f)        chętnie pomaga innym w przezwyciężaniu trudności w nauce,

g)       szanuje rówieśników i wszystkich dorosłych,

h)       przestrzega zasad bezpieczeństwa ustalonych przez szkołę i nauczycieli przedmiotów.

i)         Pełnił aktywną rolę podczas realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagając członków zespołu.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

a)        zachowuje się kulturalnie wobec innych,

b)       w pełni wywiązuje się z obowiązków szkolnych na miarę swoich możliwości,

c)        dobrowolnie angażuje się w prace na rzecz klasy, szkoły i środowiska,

d)       chętnie pomaga innym w nauce na miarę swoich możliwości,

e)        dba o kulturę słowa,

f)         nie posiada spóźnień i godzin nieusprawiedliwionych,

g)       aktywnie  uczestniczył w kluczowych działaniach na poszczególnych etapach realizacji projektu gimnazjalnego.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

a)        przestrzega zapisów zawartych w Regulaminie Szkoły i Statucie,

b)       uczy się systematycznie i osiąga wyniki na miarę swoich możliwości,

c)        dba o dobre imię szkoły,

d)       zachowuje się kulturalnie wobec rówieśników i dorosłych (dopuszcza się 3 uwagi negatywne dotyczące zachowania na lekcjach i przerwach),

e)        przestrzega zarządzeń obowiązujących w szkole,

f)        może mieć 3 spóźnienia na zajęcia lekcyjne,

g)       nie posiada godzin nieusprawiedliwionych,

h)       dba o mienie szkoły,

i)         przeciwstawia się aktom przemocy,

j)         potrafi samodzielnie ocenić swoje zachowanie i w miarę jego możliwości pracuje nad jego poprawą,

k)       wywiązuje się z obowiązków szkolnych dotyczących estetyki wyglądu,

l)         nosi strój zgodny z zapisem umieszczonym w Regulaminie Szkolnym,

m)     prawidłowo wypełniał swoje zadania w okresie realizacji projektu gimnazjalnego, reagując pozytywnie na uwagi zespołu i opiekuna projektu.

Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

a)        z małymi odstępstwami stosuje normy obowiązujące w środowisku szkolnym,

b)       potrafi zmienić swoje zachowanie na lepsze,

c)        stara się brać udział w życiu klasy i szkoły,

d)       dba o mienie szkoły,

e)        nosi strój zgodny z zapisem umieszczonym w Regulaminie Szkoły,

f)        nie stosuje przemocy słownej i czynnej wobec innych, jednak nie reaguje na jej przejawy,

g)       opuścił bez usprawiedliwienia do 14 godzin lekcyjnych lub zajęć świetlicowych i ma do 8 spóźnień

nieusprawiedliwionych w semestrze.

h)       wypełniał swoje obowiązki w trakcie realizacji projektu gimnazjalnego, lecz zdarzało mu się nie wywiązać z przyjętych zadań, co było przyczyną opóźnień lub konfliktów w zespole.

Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

a)        dopuszcza się poważnych uchyleń przeciwko Statutowi, Regulaminowi Szkoły i normom obowiązującym w środowisku szkolnym,

b)       nagminnie nie nosi stroju zgodnego z zapisem umieszczonym w Regulaminie Szkoły,

c)        nie wykazuje chęci poprawy, a stosowane środki zaradcze nie odnoszą skutku,

d)       notorycznie przeszkadza w prowadzeniu lekcji,

e)        ulega nałogom,

f)        dopuszcza się dewastacji mienia szkolnego, naprawia wyrządzoną szkodę,

g)       opuścił bez usprawiedliwienia od 15 do 29 godzin lekcyjnych lub zajęć świetlicowych i bardzo często spóźnia się bez usprawiedliwienia,

h)       wywiera negatywny wpływ na rówieśników,

i)         dopuszcza się przemocy fizycznej, psychicznej  i słownej,

j)         jest arogancki, niekulturalny w stosunku do innych (uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły),

k)       Często zaniedbywał swoje obowiązki podczas realizacji projektu gimnazjalnego, lub odmawiał współpracy, co miało wpływ na przebieg przyjętego przez zespół harmonogramu pracy i wiązało się ze zwiększeniem obowiązków innych członków zespołu projektowego.

Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

a)        notorycznie uchybia Statutowi, Regulaminowi Szkoły i normom obowiązującym w środowisku szkolnym i poza nim,

b)       nie reaguje pozytywnie na działania wychowawcze,

c)        rażąco uchyla się od obowiązków szkolnych,

d)       wielokrotnie dopuszcza się przemocy różnego rodzaju wobec innych,

e)        opuścił bez usprawiedliwienia powyżej 30 godzin w semestrze i nagminnie spóźnia się bez

usprawiedliwienia,

f)       dewastuje mienie szkolne, nie naprawia szkody.

g)      wszedł w konflikt z prawem, udowodnione kradzieże, bójki, dewastacje.

h)      nie przystąpił do realizacji projektu lub nie wywiązywał się ze swoich obowiązków mimo rozmów z członkami zespołu i opiekunem projektu, a jego postawa była lekceważąca zarówno w stosunku do członków zespołu jak i opiekuna.

 

Kryteria na ocenę dobrą obowiązują na ocenę bardzo dobrą i wzorową a kryteria na ocenę nieodpowiednią obowiązują na ocenę naganną.

  1. Jeśli uczeń obok uwag negatywnych posiada zapisy uwag pozytywnych, powinny one być wzięte pod uwagę przy ocenie zachowania.
  2. Uczeń ma obowiązek usprawiedliwić swoją nieobecność w ciągu tygodnia. W szczególnych przypadkach wychowawca rozpatruje tę sprawę indywidualnie z uczniem i jego rodzicami.
  3. W okresie po końcoworocznej Klasyfikacyjnej Radzie Pedagogicznej rodzice lub prawny opiekun mają obowiązek usprawiedliwić nieobecności na zajęciach na bieżąco - dnia następnego. W przypadku nieusprawiedliwionych nieobecności wychowawca ma prawo obniżyć zachowanie. Rada Pedagogiczna

na wniosek wychowawcy zatwierdza obniżoną ocenę z zachowania.

  1. Uczeń zobowiązany jest posiadać zeszyt do korespondencji wychowawcy z rodzicami. Wszelkie usprawiedliwienia, uwagi wychowawcy, innych nauczycieli lub rodziców są w tymże zeszycie

zapisywane. Adresat parafuje otrzymane wiadomości.

  1. Prace klasowe uczniów przechowuje nauczyciel przedmiotu przez rok.
  2. Zasady oceniania z religii i z dodatkowych zajęć edukacyjnych (Rozp. MEN 14.04.1992 Dz. U. Nr 36 oz.155):

a)        ocena z religii lub etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie ze sprawowania. W celu wyeliminowania ewentualnych przejawów nietolerancji nie zamieszcza się

danych, z których wynikałoby, na jakie zajęcia uczeń uczęszczał,

b)       ocena z religii / etyki nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy, jest wliczana do średniej

c)        ocena z religii / etyki jest wystawiana wg skali przyjętej w SSO,

d)       dodatkowe zajęcia edukacyjne wprowadzane przez dyrektora szkoły są dla uczniów obowiązkowe. Ocena z tych zajęć jest wystawiana wg skali przyjętej w SSO i nie ma wpływu na promowanie ucznia

do klasy programowo wyższej, ale jest wliczana do średniej ocen.

  1. Spóźnienia usprawiedliwia nauczyciel przedmiotu na lekcję, którego uczeń się spóźnił,
  2. Spóźnienia powyżej 15 minut zaznacza się jako „nieobecność”.

                                                    

§ 4 .

System oceniania

 

  1. Ustala się następujący system oceniania i klasyfikacji uczniów:

a)        bieżące - (dla stwierdzenia bieżących osiągnięć) dopuszcza się stosowanie (+) i (-) przy ocenie cyfrowej,

b)       śródroczne - (klasyfikowanie semestralne po I półroczu roku szkolnego) stosuje się pełne cyfry, zapis skrótem,

c)        końcoworoczne - decyduje o promocji ucznia do klasy następnej nie dopuszcza się stosowania skrótów,

d)       w czasie trwania semestru dopuszcza się ocenianie punktowe.

  1. Częstotliwość oceniania zależy od specyfiki przedmiotu,p ocenia się:

a)        na bieżąco (podczas lekcji),

b)       systematycznie (po zakończeniu omawiania szerszej partii materiału),

c)        ocenę semestralną lub końcoworoczną wystawia się na podstawie min. 4 ocen cząstkowych. Oceny

stawiane są z różnych form aktywności ucznia, określonych w przedmiotowych systemach oceniania.

d)       dopuszcza się wystawienie oceny semestralnej lub rocznej w uzasadnionych przypadkach,

spowodowanych absencją ucznia na podstawie 2 ocen cząstkowych.

  1. Oceniając ucznia stosuje się różnorodne środki gromadzenia informacji o uczniu i jego osiągnięciach, np.: obserwacja, prace pisemne, odpowiedzi ustne, praca w grupach, praca średnio i długoterminowa,

ćwiczenia laboratoryjne i inne.

  1. W toku oceniania osiągnięć uczniów stosuje się różnorodne narzędzia:

-  testy, prace klasowe, zadania problemowe,

-  prace koncepcyjne, sprawdziany, kartkówki,

-  odpowiedzi ustne, prace domowe i inne tkwiące w charakterze przedmiotu.

  1. Dopuszczalne jest przeprowadzenie pomiaru osiągnięć uczniów obejmującego większy zakres

materiału, nie później jednak niż dwa tygodnie przed końcem semestru.

  1. Nie przeprowadza się prac klasowych, mających wpływ na ocenę semestralną lub końcoworoczną

na 7 dni przed wystawieniem ocen.

  1. Nauczyciel zobowiązany jest do poprawy prac pisemnych w terminie do 2 tygodni, a w przypadku języka polskiego do 3 tygodni od daty napisania. Kartkówki nauczyciel oddaje w terminie 1 tygodnia

od terminu jej napisania.

  1. Uczniowi, który uzyskał z pracy kontrolnej ocenę niedostateczną nauczyciel przedmiotu jest zobowiązany umożliwić jej poprawę w ciągu 2 tygodni. Forma poprawy oceny uzgadniana jest pomiędzy nauczycielem a uczniem. Istnieje możliwość poprawienia ocen cząstkowych innych niż

niedostateczne, po uzgodnieniu z nauczycielem przedmiotu.

  1. Uczeń nieobecny na całogodzinnej pracy kontrolnej jest zobowiązany do jej napisania w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, najlepiej przed upływem 2 tygodni. Jednak w szczególnych wypadkach termin ten może być wydłużony i dostosowany do sytuacji. W przypadku nie zgłoszenia się ucznia w ustalonym terminie, nauczyciel ma prawo skontrolować wiadomości i umiejętności ucznia w

dowolnej formie na najbliższych zajęciach z tego przedmiotu.

  1. W jednym dniu może odbyć się tylko jedna praca pisemna całogodzinna, a w ciągu tygodnia maksymalnie – trzy (nie dotyczy to kartkówek). Kartkówka obejmuje materiał bieżącego zagadnienia programowego.
  2. Godzinna praca pisemna uczniów (praca klasowa, sprawdzian) obejmująca większą partię materiału (dział, zadania programowe opracowane w ciągu dłuższego czasu) musi być zapowiedziana

z 1 tygodniowym wyprzedzeniem, odnotowanym w dzienniku lekcyjnym.

  1. Sprawdziany i testy końcowo-semestralne są ujednolicone na poziomie klas.
  2. Uczeń może być nieprzygotowany do odpowiedzi bez podania przyczyny 1 raz w semestrze z przedmiotu realizowanym  w wymiarze większym niż 2 godziny tygodniowo. Fakt ten uczeń zgłasza na początku lekcji. Jeśli tego nie uczyni, otrzymuje ocenę niedostateczną. Szczególne przypadki

losowe nauczyciel rozpatruje indywidualnie.

  1. Uczeń może nie odrobić pracy domowej 1 raz w semestrze bez podania powodu i konsekwencji oceny niedostatecznej. Zgłasza ten fakt na początku lekcji. Każdy kolejny brak zadania domowego powoduje otrzymanie oceny niedostatecznej. Uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia braków w terminie

ustalonym przez nauczyciela.

  1. Ocena okresowa i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  2. Ustalając ocenę roczną uwzględnia się ocenę semestralną.
  3. Osiągnięcia uczniów sprawdza się w różny sposób, zależny od specyfiki danego przedmiotu i uwzględniający wszelkie rodzaje aktywności ucznia. Sposoby i formy sprawdzania osiągnięć

dydaktycznych uczniów określają szczegółowo przedmiotowe systemy oceniania.

  1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, informatyki i sztuki bierze się pod uwagę w szczególności wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających

ze specyfiki tych zajęć.

  1. Uczeń, który otrzymał stopień niedostateczny na I semestr, zobowiązany jest go zaliczyć do końca marca. W szczególnych wypadkach nauczyciel przedmiotu może wyznaczyć inny termin. Zakres materiału na zaliczenie ustala nauczyciel przedmiotu i informuje o nim ucznia.

a)        uczeń ma obowiązek zgłosić się do nauczyciela przedmiotu w terminie 7 dni od rady klasyfikacyjnej

po zakres materiału obowiązujący na egzaminie poprawkowym.

  1. Szczegółowe zasady oceniania zawarte są w przedmiotowych systemach nauczania.
  2. Uczeń, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem. Otrzymuje również pochwałę, dyplom, nagrodę rzeczową,

a jego rodzice - list pochwalny.

  1. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który uzyskał tytuł tegoż laureata i finalisty po ustaleniu

albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny, otrzymuje z tych zajęć celującą ocenę końcową.

  1. Szczegółowe zasady klasyfikacji określa Rozporządzenie MEN z 20 sierpnia 2010 r.

 

 

§ 5

Informacje o ocenach

  1. Informacje o osiągnięciach i postępach w edukacji zapisywane będą w dzienniku lekcyjnym i arkuszach ocen. Na prośbę ucznia nauczyciel przedmiotu lub wychowawca klasy może dokonać wpisu

ocen do zeszytu korespondencji z rodzicami.

  1. Rodzice będą mogli uzyskać ww. informacje podczas dyżurów nauczycielskich, wywiadówek, zebrań

lub korespondencyjnie (nie rzadziej niż 2 razy w semestrze).

  1. O przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych i zachowania uczniowie zostaną powiadomieni na dwa tygodnie przed końcem semestru lub roku szkolnego, a o ocenach niedostatecznych na miesiąc przed końcem semestru lub roku szkolnego przez nauczyciela przedmiotu i wychowawcę (rodzice zostaną powiadomieni na wywiadówkach i listownie).

 

§ 6  

Egzaminy :

  1. Egzamin sprawdzający .
  2. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić do dyrektora szkoły zastrzeżenia, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena z zajęć edukacyjnych lub ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa oświatowego. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

W przypadku stwierdzenia przez dyrektora, że ocena roczna (semestralna) zostały ustalone niezgodnie z przepisami prawa oświatowego, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala ocenę klasyfikacyjną.

Przy stwierdzeniu, że ocena z zachowania została wystawiona niezgodnie z przepisami prawa  oświatowego dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza postępowanie wyjaśniające. Następnie ustala ocenę zachowania.

  1. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala się ocenę zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
  2. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z

wyjątkiem oceny niedostatecznej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego lub kilku zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Szczegółowe przepisy dotyczące egzaminu klasyfikacyjnego zawarte są w Rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2007 roku.
  4. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna)ocena jest ostateczna.
  5. Ustalona przez nauczyciela albo w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna lub semestralna ocena może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
  6. Uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Termin egzaminu wyznacza dyrektor, jednak nie później niż w przedostatnim dniu semestru lub roku szkolnego. Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

-  dyrektor - przewodniczący,

-  nauczyciel uczący - egzaminator,

-  nauczyciel pokrewnego przedmiotu - członek komisji.

  1. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej (za wyjątkiem sztuki, wychowania fizycznego, techniki i informatyki). Z egzaminu spisuje się protokół, ocena uzyskana na egzaminie jest oceną semestralną bądź końcoworoczną.

 

II. Egzamin poprawkowy

1)      Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał oceną niedostateczną z jednego albo dwóch obowiązkowych przedmiotów  przedmiotu może zdawać egzamin poprawkowy. Tryb, termin oraz sposób przeprowadzania egzaminu

      poprawkowego określa Rozporządzenie MEN z dnia 10 sierpnia 2010 r.

    W szczególności:

a)        Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej , z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, wychowania fizycznego, których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

b)       dyrektor gimnazjum na wniosek ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) wyznacza termin egzaminu w ostatnim tygodniu ferii danego roku,

c)        uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie) składają wniosek do dyrektora o dokonanie egzaminu poprawkowego w terminie 7 dni od dnia, w którym odbyła się rada klasyfikacyjna,

d)       o terminie egzaminu poprawkowego informuje ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) dyrektor w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

   d)   uczeń przystępujący  do egzaminu poprawkowego musi zaliczyć:

-  w części pisemnej 30% zagadnień przygotowanych przez egzaminatora

- w części ustnej odpowiedzieć  przy pomocy nauczyciela na 50% pytań.

2)      Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.          

3)      Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego przedmiotu nauczania, pod warunkiem, że przedmiot ten realizowany jest w klasie programowo wyższej.

 

III.   Egzamin gimnazjalny

  1. W klasie trzeciej gimnazjum Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przeprowadza egzamin gimnazjalny,obejmujący:
    - w części pierwszej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych: języka polskiego, historii, WOS.

- w części drugiej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych.

- w części trzeciej - wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego.

  1. Egzamin ma charakter powszechny i obowiązkowy z wyjątkiem pkt. 10.
  2. Przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje pozostałych członków zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.
  3. Każda część egzaminu gimnazjalnego przeprowadzana jest innego dnia i trwa zgodnie z Rozporządzeniem MEN w tej sprawie.
  4. Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym są zwolnieni z odpowiedniej części tego pkt. 1.

Uprawnienie do zwolnienia stwierdza dyrektor komisji okręgowej.

  1. Zwolnienie z egzaminu gimnazjalnego pkt. 5  jest równoznaczne z uzyskaniem w tej części  najwyższego wyniku.
  2. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w ustalonym terminie, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora

komisji okręgowej.

  1. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku lub egzamin został przerwany (pkt. 10), powtarza ostatnią klasę gimnazjum oraz przystępuje do egzaminu w następnym roku.
  2. W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego. Na świadectwie ukończenia szkoły zamiast wyniku egzaminu gimnazjalnego

wpisuje się “zwolniony”.

  1. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zestawu zadań przez ucznia, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę ucznia i przerywa jego egzamin gimnazjalny z zastosowaniem pkt. 8.
  2. Uczeń może uzyskać za każdą część egzaminu gimnazjalnego - po 50 punktów.
  3. Wyniki egzaminu gimnazjalnego oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w pkt. 8. - do dnia 31 sierpnia danego roku.
  4. Zaświadczenie, o którym mowa w punkcie 13 dyrektor gimnazjum przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

 

 § 7

Projekt edukacyjny

  1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
  2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.
  3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonej w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

4)                                                                  4.         Projekt edukacyjne jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:

a)      – wybranie tematu projektu edukacyjnego;

b)      – określenie celów projektu edukacyjnego  i zaplanowanie jego realizacji;

c)      – wykonanie zaplanowanych działań;

d)     – publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

5.         Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu  z rada pedagogiczną.

5)                                                                  6.         Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji programu edukacyjnego.

6)                                                                  7.         Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie realizować będą projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.

7)                                                                  8.         Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

8)                                                                  9.         W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego dyrektor może zwolnic ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.

9)                                                                  10.       W przypadkach, o których mowa w pkt. 9, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

 

§  8 .

Absolwent gimnazjum, który uzyskał na świadectwie ukończenia szkoły najwyższą średnią, otrzymuje wyróżnienie w postaci „Statuetki Sowy”. Jeśli kilku uczniów uzyska identyczną średnią, pod uwagę brany jest wynik punktowy egzaminu gimnazjalnego. W przypadku równych wyników egzaminu wszyscy uczniowie otrzymują „Statuetkę Sowy”.

W celu weryfikacji efektywności szkolnego systemu oceniania ustala się jego ewaluację po roku funkcjonowania na przełomie maja i czerwca (przez uczniów, rodziców, nauczycieli).

 

§ 9

 Program Wychowawczy oraz Program Profilaktyczny.

Program Wychowawczy gimnazjum oraz Szkolny Program Profilaktyczny uchwala Rada

Pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

 

§ 10

Warunki korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkoły

1. Podczas zajęć lekcyjnych obowiązuje bezwzględny zakaz używania telefonów

komórkowych.

2. Podczas przerw uczniowie mogą korzystać z telefonów komórkowych wyłącznie

w zakresie podstawowych funkcji komunikacyjnych.

3. W trakcie trwania zajęć lekcyjnych rodzice mają prawo kontaktować się z dziećmi za

pośrednictwem sekretariatu szkoły.

4. Korzystanie z telefonu komórkowego podczas egzaminu gimnazjalnego regulują odrębne

przepisy.

 

 

ROZDZIAŁ X

 

POSTANOWIENIA  KOŃCOWE

 

§ 1

 

1 Szkoła używa pieczęci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Regulaminy określające  działalność organów gimnazjum nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu, jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.

 

§ 2

 

1. Gimnazjum posiada imię, sztandar, logo oraz ceremoniał szkolny.

2        Ceremoniał szkolny obejmuje:

a)      Sztandar szkolny

b)       Hymn szkoły

c)      ślubowanie klas I

d)     obchody święta szkoły

e)      uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego

f)       uroczyste pożegnanie absolwentów szkoły

g)      uroczyste pożegnanie nauczycieli i pracowników przechodzących na emeryturę

 

§ 3

 

      1.  Sztandar przechowywany jest na terenie szkoły w gablocie sztandaru

      2.  Uczestnictwo w poczcie sztandarowym to najbardziej honorowa funkcja uczniowska

w szkole.

3. Poczet sztandarowy składa się z chorążego oraz asysty. Poczet sztandarowy tworzą

uczniowie szkoły.

4. Kadencja pocztu trwa jeden rok.

 

5. Sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych

przez administrację samorządową i państwową oraz w świętach religijnych poza szkołą.

 

 

§ 4

 

  1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami
  2. Zasady prowadzenie przez szkołę gospodarki finansowej  i materiałowej określa organ prowadzący szkołę na mocy odrębnych przepisów.

 

§ 5

 

  1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w statucie gimnazjum jest Rada Pedagogiczna .
  2. Nowelizacja Statutu następuje w formie uchwały Rady Pedagogicznej zwykłą większością głosów.

 

 

§ 6

 

  1. Statut nadany przez radę Gminy Dragacz, uchwalony 30 czerwca 1999r. na podstawie art.60 ust.6 Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty

( tekst jednolity: Dz.U. Nr 256 poz.2572 z późniejszymi zmianami oraz aktów  wykonawczych do tej ustawy.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 30.06.1999 z późniejszymi zmianami
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Honorata Muszyńska - Puzio
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 30 października 2012 10:51
Dokument wprowadzony do BIP przez: Honorata Muszyńska-Puzio
Ilość wyświetleń: 3743
30 października 2012 10:51 (Honorata Muszyńska-Puzio) - Dodanie dokumentu.